View Single Post
Old 01-02-2003, 22:41
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by TiBo

Veel gevaarlijke stoffen zijn neergekomen over Dallas. Nummer 1 op de lijst is hydrazine.
Ik heb rond 16.15 de eerste verslagen gezien via CNN. Onze TV stond op en via VTM meldde men een extra nieuwsuitzending. Gezien de situatie in Irak, was mijn eerste idee een zap naar CNN. Daar aangekomen wist ik voldoende....

Bizar wat zich daarboven allemaal afspeelde. Je ziet de shuttle naar beneden komen en plots breken de stukken af. Alsof je vuurwerk hebt afgestoken...

Nog een rare nevengedachte:

Eerste commentaren van CNN gaven aan dat ideeen werden geopperd naar een mogelijke aanslag. Die Amerikanen zijn dus echt paranoia geworden hoor !! Gelukkig lopen er nog een paar nuchtere mensen rond die beseffen dat je een raketdie op 60 km hoogte hangt en tegen een snelheid vliegt van meer dan 10 keer het geluid niet zomaar even naar beneden schiet.

Wat betreft de gevaren van hydrazine, da's wel heel erg overroepen hoor. Hydrazine is explosief en inderdaad heel giftig. Maar na deze klap en na een drop van 60 km is daar geen greintje meer van over. Net als van elke andere stof die explosief of brandbaar is. Alles wat je kan vinden zijn naar mijn mening gesmolten metaalresten...

Dit in tegenstelling tot een crash van een militaire jet. Daar loop je dus inderdaad wel een ernstig risico op het moment dat de tanks niet zijn ontploft in de lucht.

Ik veronderstel meer dat men de mensen van de brokstukken wil afhouden om te verhinderen dat brokstukken verdwijnen. Stukken die misschien moeten leiden tot een conclusie ivm. de oorzaak van de ramp.
Ook louter uit respect naar de slachtoffers kan ik begrijoen dat je daar gewoon afblijft.

Sennake ; daarstraks was op VRT een telefonisch intervieuw met je schoolkammeraad Cdt De Winne.
Hij was erg realistisch over de feiten. Volgens Cdt De Winne is elke astronaut/kosmonaut zich terdege bewust dat een start gevaarlijk is, maar daar weten ze dat ze nog een kans hebben als iets misloopt.

De grootste "vrees" is echter de re-entry. Je komt in verschrikkelijk zware omstandigheden terecht (druk, wrijving, hitte,...) die, als het fout loopt, onomkeerbare en nootlottige gevolgen hebben.

Het bewijs is weer geleverd.

Nog even een bedenking.

Resultaat van meer dan 110 ruimtevluchten met de Shuttle:

14 mensen verloren het leven.2 peperdure shuttles gingen verloren. Deze shuttle was meer dan 20 jaar oud en had al vanaf de start van deze vlucht problemen,...

Als we nu de som maken, ....was het risico dat allemaal wel waard?
Reply With Quote