View Single Post
Old 02-10-2003, 18:36
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

hmm, de problematiek is complex en niet in 1 of 2 leuke 'one-liners' te vatten.

Immers, zeggen dat de sociale zekerheid te duur is, is nogal simplistisch gesteld. Veronderstel dat je zelf ongeneeselijk ziek wordt vanaf je 25ste, er duure medicijnen voor nodig hebt en nooit meer kunt gaan werken ... (ik weet waarover ik spreek, ik maak het iedere dag mee aangezien mijn vrouw het aan de hand heeft). Willen jullie dan een zo lage loonkost die in alleen de basisbehoeften voorziet à la de VS. Daar wordt maar 30% belastingen op het loon geheven, maar ook ginder zijn alle Levis jeans fabrieken dicht gegaan afgelopen maand en verhuisd naar Azië. Wake-up jongens. Tegen een Azië-loon van 1 euro per uur, kan er hier niemand op. Zelfs al was de loonlast 0 euro. We verdienen zelf te veel om dat waar te kunnen maken. En dan is het systeem zoals het nu is, goed en moet het zo blijven!

Roepen dat Ford geen beloftes nakomt getuigt ook van een erg enge kijk op de zaken. Immers een bedrijf bestaat, in tegenstelling tot een overheidsinstelling, maar om 1 reden. Geld verdienen en als het even kan overleven. Als die 2 zaken in gevaar komen, worden er maatregelen genomen. Een Vlaamse, Federale of Europese overheid kan daar NIETS aan doen. Als je in de privé werkt is dat nu eenmaal het risico dat je neemt en weet je - alhoewel iedereen denkt dat het hem nooit zal overkomen - dat je vroeg of laat in de pan gehakt zal worden en heden ten dagen is de kans nog veel groter dan vroeger.

Is er dan geen toekomst meer in Vlaanderen en België? Toch wel, de dienstensector zal moeten groeien. We hebben immers de know-how in huis om aan de fabrieken in Azië en overal te wereld systemen te leveren die hun helpen bij de productie. Dat is - als de regering dan toch iets wil doen - wat de overheid moet ondersteunen. Geen stervende bedrijven. We hebben in het verleden al genoeg geld weggegooid aan de steenkoolmijnen en de staalnijverheid. Laten we ajb niet opnieuw dezelfde fouten maken.

Mijn raad, met toch wel enige ervaring uit het bedrijfsleven en in management, aan de Ford jongens in Genk is: Koppen naar beneden, eventuele omscholing doen en verder gaan. Klinkt hard op dit moment, maar als de woede over is en het onweer voorbij begint de zon weer te schijnen, altijd. En ga vooral niet op de barricade staan. "It will backfire at you" zoals ze in de VS wel eens zeggen want het haalt niks uit en andere bedrijven zitten echt niet op dat soort roepers te wachten.

Last edited by Guido; 02-10-2003 at 18:38.
Reply With Quote