View Single Post
Old 16-12-2003, 13:32
speedkicks speedkicks is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by FastFons
Volgens mij is het slechts een kwestie van tijd eer er een burgeroorlog uitbreekt (als de amerikanen het land al verlaten hebben natuurlijk). Alle verschillende "stammen" hopen op zeggenschap en het ligt in hun karakter het met geweld af te dwingen als ze hun zin niet krijgen (of niet genoeg zeggenschap krijgen naar hun goesting).
En zoals altijd, als de ene leider wegvalt staat er wel een ander op, de guerillastrijders zullen volgens mij ook nog een stuiptrekking geven en daarna wat verzwakken, tot als ze terug een andere sterke leider hebben.

tot zover de visie van FF, natuurlijk geen irak-kenner...
Ik ben ook niet echt een Irak kenner, maar ik verblijf toch vaak in het Midden Oosten voor mijn werk.
Ik denk dat wanneer men hetzelfde doet als in Saudi Arabië of de Verenigde Arabische Emiraten, met name 1 leider die je Sjeikh noemt laten regeren en het volk laat meegenieten van de rijkdom van het land (olie) dat die burgeroorlog snel uit de boze geesten zal verdrukt worden. In Saudi Arabië heeft bijvoorbeeld elke Saudi een stuk land of een luxe appartement gekregen gratis en voor niets. De wetten van dat land beschermen trouwens ook de Saudi's tegen buitenlanders, en geloof me die gaan soms heel ver.
Je mag niet vergeten dat de huidige Irakezen geen nagel hebben om aan hut gat te krabben en dus niets te verliezen hebben met deze aanslagen. Dit is in de ander genoemde landen wel even anders.
En natuurlijk moet je ook, zoals Saudi en UAE hebben gedaan en nog steeds doen, Uncle Sam laten geloven dat hij iets in de pap te brokken heeft.
Reply With Quote