Thread: Zot idee
View Single Post
Old 24-12-2003, 17:51
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally posted by Lambo

Ik denk ook dat bouwdozen zo gemaakt worden. Het is veel te fijn werk om via spuitgieten te verkrijgen en als je een raam uit een bouwdoos bekijkt qua complexiteit, is dit volgens mij onmogelijk via spuitgieten te verkrijgen.
Close but no sigar!

Ik heb het geluk gehad om zo'n 15-jaar geleden met IPMS-Belgium eens een bezoek te brengen aan de Revell fabriek in Bünde Duitsland.

Het belangrijkste goed van een modelbouwfabrikant is de injectiemal. Deze mal bestaat dus uit een zeg maar positieve en negatieve zijde en die moet zéér precies zijn en is die ook. Deze 2 mallen worden tegenover elkaar geplaatst en langs 1 ingangskanaaltje wordt de plastiek onder zeer hoge fruk geïnjecteerd. Vandaar ook dat er steeds de zogenaamde "injectormarkings", op de door de fabrikant meestal strategisch gekozen en dus van buitenaf onzichtbare plaatsen, te vinden zijn. Naast de productiehal, was de grootste ruimte de stockage plaats van deze mallen. 'k heb me eens laten vertellen dat bijv. Tamiya 10.000 modellen moet verkopen vooraleer zo'n mal terug verdiend is. Dat is wellicht de reden waarom Tamiya aan een veel trager ritme nieuwe kits uitbrengt. Aangezien hun mallen steeds secuurder en preciezer zijn, kosten de mallen ook zoveel keer meer dan pakweg bij een Revell of destijds Esci. Ook het heruitbrengen van kits met andere decalvellen wordt om die reden ook zo vaak gedaan: laten renderen van de spuitmallen.

Dat er spuitmallen gebruikt worden, kan je ook telkens weer vaststellen wanneer er een fabrikant overgenomen wordt door een andere en dat die nieuwe eignaar zogezegde nieuwe kits op de markt brengt, maar die in feite niets meer zijn dan de kit afkomstig van een oude mal in een nieuwe blitse doos. Zo heeft Heller bijvoorbeeld een gelijkaardige truc uitgehaald met hun Mirage IV op 1/48ste. Mal van bedenkelijke kwaliteit zo oud als de straat tot Heller vorig jaar met een "nieuwe" Mirage IV op de proppen kwam. Ferme "box-art" op de buitenkant, maar gewoon de oude "minder goede" kit.

Spuitmallen dus, maar om het productieproces te gaan bekijken, zul je een trip naar buiten Europa ervoor moeten overhebben. Revell heeft in Bünde enkel nog het distributiecentrum en hun "Ersatzteil Service", die overigens quasi perfect werkt. De rest is ook bij hun naar het verre Oosten verhuisd.

Reply With Quote