Quote:
Originally posted by kurtvaes
Ik heb het voorbije week-end voor de eerste keer een poging gedaan foto's te nemen van (snel) rijdende racewagens.
Na een beetje experimenteren, leek mij een sluitertijd van 1/200 een goed compromis. Ik heb foto's getrokken bij het uitkomen van de eerste linkse en de kanaalbocht.
Kortere sluitertijden maakten het nemen van een degelijke foto vrij moeilijk. Deze (http://home.scarlet.be/~vaesk/Zolder/333.jpg) werd genomen bij het uitkomen van de eerste linkse met een sluitertijd van 1/60 en ong 330mm zoem. Dit is echter een van de weinige die goed gelukt is.
Bij sluitertijden vanaf 1/320 tot 1/500 begon het beeld "bevroren" te geraken en vanaf 1/1000 had ik een perfect stilstaand beeld.
|
Oefening baart kunst. Toen ik begon met foto's nemen, heeft er eens ooit iemand tegen mij gezegd: "Eén goede raad ivm het nemen van mooie foto's: fotograferen, fotograferen en nog eens fotograferen".
Dus hoe meer je fotografeert hoe beter je zal worden. Probeer te onthouden met welke instellingen je fotografeert (wat je blijkbaar wel schijnt te doen) en probeer daar dan uit te leren. Uitval (slechte foto's) horen er gewoon bij. Als ik foto's neem, lukt meestal maar zo'n 20 tot 25%, 't is te zeggen foto's waar ik tevreden mee ben. En slechts 0,x% is goed genoeg voor anderen zodanig dat ze er voor willen betalen.
Snelheidsfotografie is mijn favoriete manier van fotograferen, maar aan een chicane of op een haakse bij rallies is het verstandiger om he beeld te bevriezen. Dan zijn ze haarscherp en de snelheid is er toch uit. Snelheid fotografeer ik meestal op 1/120 en heb ook al met 1/90 en 1/60 geprobeerd, maar daar moet ik nog aan werken. De auto hoeft ook niet altijd perfect scherp te zijn he. Als hij achteraan bijvoorbeeld scherp is en vooraan 'beweegt' zit de snelheid er nog meer in. Allez, vind ik he.
Volhouden en veel oefenen is het devies. En plaasten uitkiezen waar niemand anders staat. Er zijn al genoeg 'identieke' foto's in omloop. Ga op zoek naar die ene plek die de andere niet kennen en maak speciale composities
En ik ben ook maar een amateur fotograaf he. Voorbeelden vindt je hier:
Huudo's Speed Photography