![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Revell 1/32 F-15B, 74-0141, NASA 836
Ik bouw graag auto's, maar mijn liefde voor vliegtuigen is even groot.
Er zijn zo van die kits die heel mooi zijn (bijvoorbeeld de 1/32 F-15's van Tamiya) , maar die hebben dan ook een stevig prijskaartje. Gelukkig is er een merk als Revell dat kits maakt van dezelfde vliegtuigen, maar dan voor een heel zacht prijsje. Ik heb een tweedehands Revell 1/32 F-15C, kitnummer 4759 gekocht, dit is de doos : ![]() Maar in de doos zaten een hoop losse onderdelen, allemaal voor een tweezitter, inclusief de conformal benzinetanks en 2 ASAT raketten. Alle onderdelen voor een tweezitter zijn aanwezig, behalve de linker en rechter voorste helften van de neus (waar de cockpit in komt te zitten). Ik had geen idee wat ik met deze kit ging aanvangen, tot ik wat foto's zag van de NASA F-15B's. Deze hebben in verschillende uitvoeringen gevlogen, ik wil voor deze uitvoering gaan : ![]() ![]() ![]() Maar dan zonder een test-project onder de buik van het toestel : ![]() De stoelen zijn hetzelfde als die van vroege F-16's, met "hoorns" aan beide kanten van de hoofdsteun. Ik ga stoelen van CMK of True Details gebruiken. De instrumeten panelen en wielen/banden komen van partsrparts. De uitlaten van CAM of GTresin. De ontbreken onderdelen van de neus komen van Revell of van een collega modelbouwer. Voor de gouden strepen ga ik een AM decal sheet gebruiken, de NASA "swooshes" op de staart ga ik proberen zelf te printen. Ik ben absoluut geen F-15 kenner, alle hulp en info over de "B" versie is van harte welkom. Helaas geen sprue shots, de onderdelen zaten los in de doos. Ben begonnen met de onderste helft van de romp. Hierop werden de beide zijkanten en de wielbakken gelijmd : ![]() Er is nog een klein beetje plamuur en schuur nodig en de NACA ducts (net zichtbaar in de rechterhoek beneden) moeten nog opgevuld worden : ![]() ![]() De vleugels, de stabilo's en de vinnen bestaan allemaal uit 2 helften. Deze zijn samen gelijmd de kieren en naden zijn gedicht en de trailing edges zijn dunner geschuurd : ![]() ![]() ... |
#2
|
|||
|
|||
...
Dankzij de hulp van een paar collega modelbouwers, heb ik nu een aantal zeer goede foto's van dit vliegtuig. De NACA ducts zijn gevuld met een stukje plasticard. Hierover heb ik CA-lijm gedaan en daar bloem in gestrooid. Dat geeft een snel drogende plamuur die ook heel sterk is. De voorste duct is al geschuurd : ![]() Dit rechthoekige plaatje - met de 2 rechthoekige gaten - zit niet op het echte vliegtuig : ![]() Met de dremel en een schuurschijfje heb ik het verwijderd. De hitte van het schijfje smelt het plastic waardoor de gaten mooi opgevuld zijn. Twee vliegen in één klap : ![]() Er ontbreekt een onderdeel, er is er maar 1 in de doos ipv 2 : ![]() Gelukkig zijn deze anders bij het echte vliegtuig. Ik heb het onderdeel als voorbeeld gebruikt om een nieuw te maken, panellines gekrast en gaten geboord die de schroeven voorstellen. Deze schroeven zijn bij het echte vliegtuig goed zichtbaar : ![]() ![]() ... |
#3
|
|||
|
|||
...
The JFS (jet fuel starter) exhaust (rond gat met de louvres) heeft Revell zo gemaakt : ![]() Met de hulp van een paar collega modelbouwers ben ik te weten gekomen dat de louvres van het gat in de loop der jaren verwijderd zijn. De 10 louvers aan beide kanten van het gat laat is voorlopig zitten tot ik een goede foto van dat deel heb gevonden. Gat geboord en een buisje op maat gemaakt, even een dryfit voor de foto's : ![]() ![]() Onder elke motor nacelle zit een antenne achtig stuk plastic, dit zouden de fuel dump vents kunnen zijn. Moet nog zoeken hoe die er bij de NASA F-15 B uitzien : ![]() De intake tunnels bestaan uit een boven- en onderhelft. Na het lijmen gaf dat grote kieren. Eerst heb ik die zoveel mogelijk geplamuurd en geschuurd, daarna heb ik er latex verf in gegoten. Het was de eerste keer dat ik die techniek heb geprobeerd, maar het resultaat ziet er goed uit : ![]() ![]() Tot de volgende Pascal |
#4
|
||||
|
||||
Jawadde, veel ken ik er niet van, dus gaan we dit in alle stilte blijven volgen
![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#5
|
||||
|
||||
Sjieke dinges
![]() |
#6
|
|||
|
|||
Bedankt voor de reacties.
Nog eens een test gedaan om rivetten te maken, dit keer met behulp van kopertape. Eerst heb ik met gewone tape het paneel bekleefd, op maat gesneden en dat stukje tape op de kopertape geplakt. Daarna de kopertape op maat gesneden, op het model gekleefd en de rivetten met een tooltje gemaakt. Het resultaat is heel fijn, ik denk zelfs te fijn. Ik ga eens kijken wat het geeft als er wat verf over zit, zoals het er nu uitziet denk ik dat de rivetten na een paar laagjes verf niet meer zichtbaar gaan zijn : ![]() ![]() ![]() Op de foto's is goed te zien dat de rivetten niet rond zijn maar rechthoekig, dat komt door het gebruikte tooltje (wieltje uit een oude wekker) maar ook omdat ik van de lijn ben afgeweken. Bij de volgende test ga ik eerst de rivetten op de kopertape aanbrengen en daarna de tape op het model kleven. Na wat schuurwerk met een schuursponsje zouden de rivetten dan wat ronder moeten ogen. De rivetten zouden dan ook een stukje dieper moeten zijn omdat de tape zachter is als hij nog niet op het model gekleefd is. De resultaten van de test met de alu-tape. Dit keer heb ik eerst de rivetten op de tape aangebracht : ![]() Dan het stuk tape op het model gekleefd : ![]() De meeste plooien eruit gestreken met de achterkant van een penseel en een stukje schuurmat. Op de foto's is goed te zien dat de alu-tape dikker is dan de koper-tape : ![]() ![]() Na een laagje primer en een wash wordt het duidelijk dat deze methode niet geschikt is : ![]() ![]() Ik ga dus de eerst methode gebruiken (zonder tape), die kost wat meer tijd maar het resultaat is beter. Gelukkig heeft dit vliegtuig niet zo heel veel zichtbare rivetten. ... |
#7
|
|||
|
|||
...
Heb nog wat rivetten aangebracht met de Rivet-R, een pin en een boortje. Het resultaat is nog niet wat het moet zijn, maar het gaat in de goede richting. De rivets in de 2 grote vierkanten worden gevuld en opnieuw gedaan. Maar dit keer met een messing of alu strip als hulpmiddel om de Rivet-R rechte lijnen te laten rollen. ![]() Gelukkig zijn de rivets aan de zijkant beter gelukt : ![]() Dat was afgelopen vrijdag. Gisteren en vandaag heb ik de rivetten opgevuld en opnieuw aangebracht, nu ziet het er zo uit : ![]() ![]() Het is nog niet helemaal 100%, maar ik vind het goed genoeg voor de onderkant van het vliegtuig. Heb nog wat afdekplaten gemaakt voor de plaats waar normaal gezien de houders voor de sparrows zitten : ![]() De eerste plaat is in de romp gelijmd : ![]() Er moeten nog wat kleine kiertjes gevuld worden, maar de plaat zit mooi gelijk met de lijn van de romp : ![]() Groeten Pascal |
#8
|
||||
|
||||
Dit is ongelooflijk prachtig werk, Pascal. Heb bijgeleerd. Bedankt!
|
#9
|
|||
|
|||
Bedankt Kevin !
Ik was eigenlijk niet van plan om aftermarket sets voor de twee F-15's (er komt nog een bouwverslag van de tweede) aan te schaffen, maar ik heb toch een aantal dingen besteld die ik niet zelf wou maken. Deze onderdelen komen uit de VS, heb ze besteld bij : partsrparts : http://partsrparts.homestead.com/F15parts.html Instrumentenborden, bekleding voor de zijkanten van de cockpit, een tussenstuk voor in het midden van de cockpit en wielen : ![]() Bruce van partsrparts had ook nog deze onderdelen. Dat is een HELE grote meevaller want ze waren bij Revell niet meer te krijgen : ![]() De achilleshiel van deze kit is het landingsgestel. Ik had een metalen landingsgestel gekocht omdat de plastic versie van de kit niet sterk genoeg is om het gewicht te dragen, maar ook de manier waarop het wordt gemonteerd kon wat versteviging gebruiken. Eerst heb ik een gaatje geboord op de plaats waar de poot van het landingsgestel wordt gelijmd : ![]() Aan de binnekant een blok van 4mm dik plasticard gelijmd en het gat ook daarin geboord : ![]() De poot kreeg ook een gat, daarin heb ik een messing buisje gelijmd : ![]() Op die manier kan de poot stevig aan de romp bevestigd worden : ![]() En staat de poot een kleine beetje schuin naar buiten, net zoals bij een 1/1 F-15 : ![]() Het metalen neus-landingsgestel is niet zo mooi als dat van de kit. Daarom heb ik in het plastic een gleufje gefreesd, hierin een gebogen naald gelijmd en de naadjes opgevuld met CA en bloem. Dit voorkomt dat het gebogen stuk dat rond het wiel komt te zitten gaat buigen of breken (op de foto lijkt de naald een stuk dunner dan ze in werkelijkheid is) : ![]() Groeten Pascal |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|