De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Community-forum
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 01-10-2003, 13:21
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Na Renault geen Ford meer kopen ?

Tja, als je dat zo hoort op de radio wordt daar ook weer een sociaal bloedbad aangericht. Moet bijzonder hard aankomen voor de betrokkenen.

En wat een verschil alweer tussen arbeiders en bedienden en ook vergeleken met het (top)kader...

Titel is wat provocerend natuurlijk en doet eigenlijk niet terzake, maar het is toch triestig allemaal.
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 01-10-2003, 13:42
RaceFan's Avatar
RaceFan RaceFan is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Wijnegem
Posts: 101
Re: Na Renault geen Ford meer kopen ?

Quote:
Originally posted by Mario

Titel is wat provocerend natuurlijk en doet eigenlijk niet terzake, maar het is toch triestig allemaal.
Weet je nog welke auto er op nr1 stond van de meest verkochte wagens in ons land na de sluiting van Renault Vilvoorde??? Juist, de Renault Mégane. OK, je had wel een coupé, een cabrio, een monovolume en een sedan die allemaal onder dezelfde naam in de statistieken stonden, maar zo zie je maar hoe snel men iets vergeet. Hoeveel mensen claimden dat ze NOOIT (nog) een Renault gingen kopen? ik hoop alleen dat de regering op tijd wakker wordt, want ons landje loopt leeg omdat de loonkost te hoog ligt.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-10-2003, 14:16
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Laten we dan maar allemaal de nieuwe Volvo S40 kopen die in Gent zal geproduceerd worden.
Reply With Quote
  #4  
Old 01-10-2003, 16:56
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Maandagmorgen stonden 2 personen van jong VLD Hasselt papiertjes uit te delen aan de ingang van de campus met als gevolg een kleine file van wagens die de campus wilden oprijden.
Op het papiertje stond www.fordc4.com . Ik ben zojuist eens gaan kijken op de site, maar die is tijdelijk niet meer bereikbaar gezien de ernst van de situatie.
De regering is met de zware loonlasten alle internationale bedrijven uit België weg te sturen naar landen met een lagere loonlast. Uiteraard zullen er nog wel andere oorzaken zijn, maar dit lijkt mij toch wel de doorslaggevende factor te zijn.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 01-10-2003, 19:26
kurtvaes's Avatar
kurtvaes kurtvaes is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Willebroek
Posts: 128
Kijk, bij mij moet er 5.000 man afvloeien, en daar kraait geen kat naar, dat ze hun plan maar trekken, ik moet dat ook doen.
Reply With Quote
  #6  
Old 01-10-2003, 20:14
Beemer's Avatar
Beemer Beemer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2002
Location: Glasgow
Posts: 1,597
T'is heel erg jammer, maar de regering maakt het er zelf naar door die hoge loonlasten.
Reply With Quote
  #7  
Old 01-10-2003, 21:05
Bernie's Avatar
Bernie Bernie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2001
Location: Noord Limburg
Posts: 251
Quote:
Originally posted by kurtvaes
Kijk, bij mij moet er 5.000 man afvloeien, en daar kraait geen kat naar, dat ze hun plan maar trekken, ik moet dat ook doen.
ik vind het jammer van uw reactie. Ikzelf ben Fordarbeider en ben steeds blijven geloven in de investeringen en modellen die aan Genk beloofd werden. Helaas ben ik gisterenavond (toen iedereen verplicht werd naar huis te gaan (betaald)) beginnen twijfelen. Het is bijzonder pijnlijk. Vanmorgen om 9u45 met mijn baas gebeld (moesten ook om 9.00 uur in Ford Genk zijn) hij wist nog steeds niet wat beslist was, ik had het nieuws al vernomen via de teletekst van de regionale televisie (+ website van het belang van Limburg). Mijn baas zou in een mededeling van de directie om 10u30 de juiste stand van zaken weten. Dit zegt genoeg over het hele spel dat er daar gespeeld werd.

Ik ben tot vorige week vrijdag met de launch van de Focus in Genk bezig geweest samen met zoveel anderen en dan hoor je vandaag dit ............ niet te begrijpen.

Laten we hopen dat het gezond verstand zegeviert en dat we door domme dingen ook de nieuwe mondeo (verder) op het spel zetten.
Reply With Quote
  #8  
Old 02-10-2003, 01:16
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Quote:
Originally posted by kurtvaes
Kijk, bij mij moet er 5.000 man afvloeien, en daar kraait geen kat naar , dat ze hun plan maar trekken, ik moet dat ook doen.
Toch logisch, al ooit een kat horen kraaien
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #9  
Old 02-10-2003, 11:51
FastFons's Avatar
FastFons FastFons is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Hasselt/Heverlee
Posts: 495
Quote:
Originally posted by Beemer
T'is heel erg jammer, maar de regering maakt het er zelf naar door die hoge loonlasten.
De loonlasten zijn ook veel te hoog das een feit, maar volgens mij hebben de vakbonden ook geen goede invloed meer op de werkgelegenheid in ons land. Van het moment dat een bedrijf iets winst boekt moet het loon van iedereen omhoog, als het minder gaat gaan de lonen wel niet omlaag. Kijk bv bij de verzekeringen. Het gaat slecht in de sector en wat doet de vakbond: meer loon eisen.
Verder is onze sociale zekerheid iets te aant worden als je het mij vraagt. Er wordt altijd maar meer geld vrijgemaakt voor de sociale zekerheid, maar de loonkosten verlagen wordt op de lange baan geschoven. Op deze manier doe je na verloop van tijd je eigen de das om, aangezien minder jobs ook minder geld binnenbrengen voor diezelfde sociale zekerheid...
Maarja, Steve en co staan op het moment wel aan kop in alle enquetes, dit met simpele populistische maar zonder de oorzaak aan te pakken...

FF, duidelijk geen SPA-stemmer :d
__________________
Calamitas R&S Team - www.calamitas.be
Reply With Quote
  #10  
Old 02-10-2003, 13:38
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Dat de loonlasten hier hoog liggen, kan men niet betwisten, maar in bijvoorbeeld Duitsland liggen ze nog een stuk hoger.

De kosten van de sociale zekerheid swingen misschien de pan uit, maar ja, als iedereen op brugpensioen wil en alles terugbetaald wil krijgen van geneesmiddelen, met bovendien een verouderende bevolking (die dus automatisch meer kost qua verzorging) en tegelijk een kleiner wordende actieve bevolking (lagere bevolkingsgroei), is het haast onvermijdelijk. Ik heb het ook niet voor Stevaert, maar gewoon staan roepen dat de loonkost te hoog is, helpt ook niet. Er is een reden voor die hoge loonkost.

Ach, misschien moeten we maar weer migranten aantrekken, zodat zij ons pensioen kunnen betalen.
__________________

Last edited by Mario; 02-10-2003 at 13:40.
Reply With Quote
  #11  
Old 02-10-2003, 17:45
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally posted by Mario
Dat de loonlasten hier hoog liggen, kan men niet betwisten, maar in bijvoorbeeld Duitsland liggen ze nog een stuk hoger.


http://www.vev.be/tekst.asp?ID=161&Rel=loonlasten

Quote:
België blijft de onbetwiste koploper in Europa wat betreft het heffen van lasten op de lonen, en dus kampioen in het (te) duur maken van arbeid. Dat blijkt uit berekeningen van de VEV-studiedienst op basis van recent gepubliceerde Eurostat-statistieken.

Per gewerkt uur betaalt een werkgever in ons land gemiddeld 7.8 euro aan bijdragen voor de sociale zekerheid; dat is meer dan in eender welk ander land in de EU. Het gemiddeld bedrag van alle EU-landen bedraagt slechts 4.6 euro (meer dan een derde minder als bij ons); het gemiddelde van de ons omringende landen Frankrijk, Duitsland en Nederland 5.9 euro (of een kwart minder).
duurste van Europa .....

Verder heb ik me gisteren doodgeërgered aan Steve stunt die doodleuk liep te verkondigen dat ze die 50 miljoen Euro toch maar in Ford moeten investeren in de hoop dat de ford-directie dan belooft dat de nieuwe Mondeo naar Genk komt .....

HALLO ..... Ford heeft juist bewezen dat ze een meester zijn in het breken van Beloftes ..... en nu ga je terug in zee met hen omwille van een andere belofte ..... Waar ben je mee bezig?

Niet dat ik de FORD-medewerkers in Genk geen 50 miljoen euro gun .... Waarschijnlijk kan het voor de 5000 resterende arbeiders hun job op middellange termijn redden .....
Maar wat wordt er gedaan voor alle andere naakte ontslagen in kleinere firma's ..... Firma's tussen de 50 en de 500 werknemers .....
Zo gaan er ieder jaar ook een aantal failliet met menselijke drama's tot gevolg ....

Dan is dat geen
- voorpagina nieuws
- geen Vlaamse regering die met miljoenen smijt om het boeltje in Vlaanderen te houden ...

Die blijven gewoon in de kou staan ...
Een toekomst-gericht beleid (saneren van de sociale sector) komt nooit aan de orde ....

airco
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 02-10-2003, 18:17
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
De loonlast zou inderdaad serieus omlaag moeten. De geplande 800 miljoen euro is peanuts... maar er is gewoon geen budgettaire ruimte, geen geld. Dit brengt ons bij de zware staatsschuld, het resultaat van veertig jaar wanbeleid door de sociaal-christelijke regeringen en communautaire twisten. Nu zeggen dat het de schuld is van de paarse regering en dat de paarse regering niets doet is wel al te gemakkelijk. Ze kunnen inderdaad meer doen maar dat impliceert terug schulden maken, iets waar men een heilige schrik van heeft en dat op serieuze tegenkanting van het volk zou stoten. Ook Europa zou dit niet dulden.

Waarom zijn de loonlasten zo hoog?
-Om de schuldberg te verlagen heeft de regering (veel) geld nodig, geld dat voor een deel wordt gehaald uit arbeid. De schuldberg is iets wat zwaar doorweegt op de begroting en wat de bewegingsvrijheid van de regering om de lasten te verlagen zwaar beknot.

- Ons enorm uitgebreid sociaal zekerheidsstelsel is allesbehalve gratis natuurlijk. Iedereen moet er voor bijdragen, de werkgevers dus ook. In andere landen is het systeem niet zo uitgebreid en kost het dus minder aan iedereen dus ook aan de bedrijven. De socialisten willen niet dat er aan dit systeem geraakt wordt. Een mogelijke uitweg minder

- Vakbonden die teveel willen en mijns inziens teveel macht hebben. In tijden dat het wat moeilijker gaat zouden ze toch wel wat flexibeler mogen zijn. Hun koppig gedoe en hun macht schrikt veel buitenlandse bedrijven af volgens mij.
Reply With Quote
  #13  
Old 02-10-2003, 18:36
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
hmm, de problematiek is complex en niet in 1 of 2 leuke 'one-liners' te vatten.

Immers, zeggen dat de sociale zekerheid te duur is, is nogal simplistisch gesteld. Veronderstel dat je zelf ongeneeselijk ziek wordt vanaf je 25ste, er duure medicijnen voor nodig hebt en nooit meer kunt gaan werken ... (ik weet waarover ik spreek, ik maak het iedere dag mee aangezien mijn vrouw het aan de hand heeft). Willen jullie dan een zo lage loonkost die in alleen de basisbehoeften voorziet à la de VS. Daar wordt maar 30% belastingen op het loon geheven, maar ook ginder zijn alle Levis jeans fabrieken dicht gegaan afgelopen maand en verhuisd naar Azië. Wake-up jongens. Tegen een Azië-loon van 1 euro per uur, kan er hier niemand op. Zelfs al was de loonlast 0 euro. We verdienen zelf te veel om dat waar te kunnen maken. En dan is het systeem zoals het nu is, goed en moet het zo blijven!

Roepen dat Ford geen beloftes nakomt getuigt ook van een erg enge kijk op de zaken. Immers een bedrijf bestaat, in tegenstelling tot een overheidsinstelling, maar om 1 reden. Geld verdienen en als het even kan overleven. Als die 2 zaken in gevaar komen, worden er maatregelen genomen. Een Vlaamse, Federale of Europese overheid kan daar NIETS aan doen. Als je in de privé werkt is dat nu eenmaal het risico dat je neemt en weet je - alhoewel iedereen denkt dat het hem nooit zal overkomen - dat je vroeg of laat in de pan gehakt zal worden en heden ten dagen is de kans nog veel groter dan vroeger.

Is er dan geen toekomst meer in Vlaanderen en België? Toch wel, de dienstensector zal moeten groeien. We hebben immers de know-how in huis om aan de fabrieken in Azië en overal te wereld systemen te leveren die hun helpen bij de productie. Dat is - als de regering dan toch iets wil doen - wat de overheid moet ondersteunen. Geen stervende bedrijven. We hebben in het verleden al genoeg geld weggegooid aan de steenkoolmijnen en de staalnijverheid. Laten we ajb niet opnieuw dezelfde fouten maken.

Mijn raad, met toch wel enige ervaring uit het bedrijfsleven en in management, aan de Ford jongens in Genk is: Koppen naar beneden, eventuele omscholing doen en verder gaan. Klinkt hard op dit moment, maar als de woede over is en het onweer voorbij begint de zon weer te schijnen, altijd. En ga vooral niet op de barricade staan. "It will backfire at you" zoals ze in de VS wel eens zeggen want het haalt niks uit en andere bedrijven zitten echt niet op dat soort roepers te wachten.

Last edited by Guido; 02-10-2003 at 18:38.
Reply With Quote
  #14  
Old 02-10-2003, 18:52
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Steve stunt die belooft dat er toch nog 50 miljoen euro expansiesteun komt is zich al aan het voorbereiden op de verkiezingen. Als hij dit goed aanpakt heeft hij er weer 3000 stemmen bij.
Ook de vakbonden tegenwoordig willen teveel te zeggen hebben, bij het minste gaan ze staken, wat natuurlijk contraproductief werkt.
De sociale zekerheid is goed maar duur, maar iedereen betaalt eraan mee. Daarom vind ik dat iedereen ook tot zijn 65e moet werken, indien het mogelijk is. Die vervroegde pensioenen zijn heel mooi als je oud bent, maar de jongeren moeten er wel voor betalen. Daarbij komt nog eens dat er momenteel veel meer ouderen dan jongeren zijn waardoor de balans niet in evenwicht komt.
En inderdaad, België moet investeren in de dienstensector en in high-tech bedrijven, wij hebben de kennis die lage loonlanden in Azië of Afrika niet hebben.
En toen ik gisteren tegen mijn moeder zei dat de mensen die ontslagen worden omscholing moesten volgen en dan direct weer konden werken kreeg ik de wind vanvoor. Maar sla de karnt eens open, pagina's met vacatures, je mag alleen niet kieskeurig zijn en je moet nemen wat er is.
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 02-10-2003, 20:08
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,551
Heel moeilijke en complexe zaak als je het mij vraagt, maar ik vrees dat de politiek daar maar bitter weinig kan aan doen, we leven nu éénmaal in een kapitalistisch stelsel... Onze loonkost moet dringend zakken, das iets dat de liberalen al jaren verkondigen, maar waar de socialisten blijkbaar een ander idee over hebben... als ik nu Steve stunt bezig hoor krijg ik toch de kriebels, blijven investeren zegt die...

Punt is natuurlijk dat er geen geld is, en 800 miljoen is waarschijnlijk veel te weinig om de loonlast op korte termijn te doen dalen, maar ook hier liggen de socialisten dwars, zij blijven zweren bij sociale maatregelen... ik huiver bij de gedachte dat de socialisten de grootste partij zouden worden, dan pas gaan we een sociaal bloedbad krijgen soit doet niet terzake eigenlijk.

Eén ding valt wel op, de vakbonden vinden de opkomst vrij mager vd werknemers, tja logisch lijkt me op dit moment is het ieder voor zich, als delegée ben je zowiezo zeker van je job...
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.