![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Clio Cup 12H Spa , raceverslag
Hierbij een kort verslagje van mijn ervaringen tijdens de Clio Cup race van dit weekend in Francorchamps.
Clio Cup race 3 en 4: De vijandelijkheden zijn nu echt begonnen Kwalificaties Om banden te sparen voor de wedstrijden op zaterdag besluiten we om een minimaal aantal ronden af te leggen. Het resultaat is een achtste en een zesde plaats op de grid. Niet bepaald wat ik verwacht had, maar met een setje banden dat nog zo goed als nieuw is, kan ik rekenen op goede vooruitzichten voor de race. Race 1 (Zaterdag 10u10) Achtste op de grid, maar ik laat om onbegrijpelijke reden mijn motor bijna stilvallen bij het vertrek. Direct verlies ik vier plaatsen waardoor ik als twaalfde doorkom na het gebruikelijke geharrewar in de eerste paar bochten. Een halve ronde later gaat Bertels vlak voor mijn neus volledig dwars in Blanchimont. Ik slaag er nog net in hem te ontwijken, waardoor ik nog meer terrijn verlies. Halfweg koers bevindt ik me dan in zevende positie, maar in een poging om Dermont achter mij te houden, moet ik op het vuile deel van de baan, waardoor ik veel rubber oppik, en mijn achterbanden zo goed als onbruikbaar werden. Met veel moeite kan ik uiteindelijk mijn zevende plaats behouden. Race 2 (Zaterdag 12u20) Met een zesde startpositie en banden in goede conditie ziet het er veelbelovend uit voor de tweede race. Mijn start is deze keer perfect, en lig bovenop de Raidillon al vierde. In Combes loopt het compleet fout in de kopgroep. Veel stof en Clio's die van alle kanten uit het stof terug de baan opschieten. Ik overleef het allemaal, maar verlies wel een plaats. In de volgende bocht (Bruxelles) gaat het deze keer grondig mis. Jacobs, Stéveny en Corthals knallen op elkaar, waardoor ik achter Corthals en Thiry als derde kan aansluiten. Mijn banden hebben echter wat tijd nodig om op temperatuur te komen, waardoor Groes kan aansluiten en mij passeert in de Busstop chicane. Mijn banden zijn na 4 ronden perfect op temperatuur, wat mij in staat stelt om de aanval in te zetten. Bovenop de Raidillon kom ik veel sneller boven en zet mij links van Groes. Deze besluit echter dat hij niet gepasseerd mag worden en duwt mij midden van het rechte stuk van Kemmel tegen 210 km/h koudweg het gras in. Ik slaag er nipt in om op het rechte spoor te blijven, maar verlies wel een plaats aan Heroes. Een ronde verder zit ik weer in het spoor van Groes en probeer weer buitenom in Combes. Opnieuw denkt Groes dat de wetten van fatsoen niet voor hem van toepassing zijn, en tikt mij botweg van de baan bij het insturen van Combes. Alweer 300 meter verloren, slaag ik er toch in om het gat weer dicht te rijden en hem uiteindelijk te passeren. Een halve ronde verder bij het uitkomen van de "Pifpaf" krijg ik een gemene tik waardoor ik van de baan schuif en nipt de bandenmuur kan ontwijken. Deze trip door het grind maken mijn banden compleet onbruikbaar, waardoor ik in de remzone van de Busstop rechtdoor schuif in een poging om mijn positie te verdedigen. Uiteindelijk eindig ik op een zevende plaats, na zowat de hele race in derde en vierde positie gelegen te hebben. Erik Groes wordt achteraf terecht gediskwalificeerd voor uitgesproken onsportief rijgedrag. Een schorsing is voor dergelijke heerschappen in mijn ogen beter op zijn plaats. --- Tot de volgende keer! Philippe Leybaert Clio Cup, nr 7 |
#2
|
||||
|
||||
Groes is het nog niet verleerd met andere woorden
Remember Mazda MX-5 Trophy waaruit hij volgens mijn mening na de beelden te hebben gezien volledig terecht is uitgesloten het kan een goede piloot zijn, maar hij heeft zichzelf in duels niet onder controle en is dus niet echt een sportief piloot, geen idee hoe je dat uit iemand uit krijgt
__________________
![]() |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Voor wat hij zondag heeft uitgericht verdient hij minstens een schorsing voor een aantal wedstrijden, maar het probleem is dat de koersdirectie maar één feit heeft opgemerkt (dat hij mij midden van het rechte stuk gewoon het gras induwde aan +200 km/h dat heeft niemand op video natuurlijk, hoewel er wel 2 getuigen zijn). Ik vraag mij toch ook wel af wat sommige marshals daar staan te doen. Ze staan er met hun neus bovenop, en ze hebben de mogelijkheid om een incident te noteren en te rapporteren, maar er gebeurt totaal niets. Ik was in de veronderstelling dat ze instaan voor de veiligheid op de piste, wat dus ook betekent dat ze elk gevaarlijk (moedwillig) maneuver zouden moeten melden aan de koersdirectie... |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Ter herinnering: Quote:
Quote:
Als ik e.e.a. goed begrijp heeft de bewuste actie plaatsgevonden op de Kemmel. Op dat hele stuk is maar een marshal post (nr. 5), zowel naar links als rechts bestrijkt dit baanvak enige honderden meters. Die post is eigenlijk niet meer dan een vlaggenpost..........als die actie plaats vond op enige afstand van de post dan kan het qua observatie weleens moeilijk zijn. Herken jij een nummer vanaf 150 meter in een blikveld dat weinig diepte kent? Ik niet, jij niet.........niemand niet. Ook al hebben ze het incident gezien, dan is het de vraag of ze de nummers juist hebben gezien. Dat blijft nu eenmaal probleem, autosport is nu eenmaal snel en het kan weleens gebeuren dat je door die snelheid wel de actie ziet maar niet het nummer. Bij twijffel geef je dus niks door.........het zal je maar gebeuren dat je iemand onterecht beschuldigd ![]() ![]() Een andere belangrijke vraag, weet je zeker dat ze geen rapport hebben gemaakt? Uit eigen ervaring weet ik dat die rapporten soms niet eens worden opgehaald........ Dan de kwaliteit van de bewuste man of ploeg, dat blijft een heikel punt. Net zo goed als dat er zeer slechte Clio piloten in het veld aanwezig zijn, zijn er dus ook slechte marshals. Bij sommige Clio piloten vraag ik mij ook af wat ze uberhaupt doen in het deelnemersveld. We werken nu eenmaal met mensen, er zijn goeie en er zijn slechte ![]() Het viel me overigens op dat er afgelopen zaterdag bijzonder weinig marshals actief waren op Spa. Rara hoe kan dat? Tja als je op zaterdag van 08.00 tot 02.00 uur aanwezig moet zijn en je gaat op zondag vrolijk verder om 08.00 uur dan is het natuurlijk te verwachten dat weinig mensen hiervoor te porren zijn. Die wat wel komen zullen vanwege de absurde uren in een twee- of drieploegen dienst werken..........met als resultaat dat er effectief 3-4 man op post staan. Normaal zijn dat er 8 tot 10...........10 mensen zien natuurlijk meer als 3 ![]() Trouwens het hele huidige systeem qua veiligheid komt steeds meer onder druk te staan. De autosport wordt steeds professioneler terwijl de veiligheid in handen is van een stel welwillende amateurs die nauwelijks beschikken over hulpmiddelen en de juiste ondersteuning en opleidingen. Dat is niet vragen om problemen, nee dat is gewoon wachten op problemen. Ach ik kan hier nog wel uren over blijven doortikken, het helpt toch niet..................
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. Last edited by Mark; 19-05-2004 at 20:42. |
#5
|
||||
|
||||
Ik probeer zeker niet te veralgemenen. Ik heb het heel duidelijk over "sommige" marshals.
Het feit is: ik heb van de koersdirectie zelf vernomen dat er over de 2 races geen enkel rapport is binnengekomen van de baanposten, terwijl er meer dan één interessant feit te zien was. Ik vermoed wel dat de marshals op den duur een beetje moedeloos worden als ze wel een rapport maken en doorgeven, maar er absoluut geen gevolg aan gegeven wordt. De volgende keer zeg je dan snel "waarom moeite doen, het haalt toch niets uit". Het bewuste feit was extreem gevaarlijk. Stel je gewoon even voor: je raast aan meer dan 210 km/h over Kemmel, zij aan zij, en je "collega" duwt je moedwillig en kordaat de graskant in. Ik kon mij op dat ogenblik zelfs niet inbeelden dat een mens met meer dan één hersencel tot zoiets in staat is. Als je dan achteraf te horen krijgt dat er "niets aan de hand is", dan word je even niet goed. Interessant om te vermelden is ook dat er tijdens de briefing van de koersdirecteur (Jo Deferme) met geen woord gerept is over onsportief rijgedrag. Enkel het gewone geleuter over vlaggen, plaats van chronometrage, safety-car, enz... Ze zijn goed bezig daar bij Renault... |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
![]() ![]() Quote:
Quote:
![]()
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#7
|
||||
|
||||
Heel simpel gedacht, zou een onboard camera verplicht op iedere wagen niet een hoop problemen oplossen? Samen inleveren met de transponder.
Als er dan een dispuut is kunnen de beelden van de beide wagens opgevraagd worden............ De kosten? Een paar honderd euro voor een Digicam zal het probleem niet zijn in autosport land.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#8
|
|||
|
|||
Quote:
In het verleden hebben we meermaals kunnen vaststellen dat, tijdens "weekends met dubbele boekingen", Spa beroep doet op baanposten uit de Rally. Hiermee wil ik zeker en vast niet zeggen dat deze mensen hun werk slecht doen maar als je maar enkele keren op een jaar op het circuit komt als baanpost is het ten eerste vrij moeilijk en ten tweede ken je je Papenheimers niet. C U |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|