De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 25-05-2001, 10:34
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Aerodynamica

Een aantal dingen die mij zijn opgevallen aan de "Aero Packages" in Monaco.

1. Arrows





Deze extra vleugel staat bovenop de neus van de wagen. We weten dat Arrows al het hele seizoen af te rekenen heeft met onderstuur. Deze problemen zouden in Monaco wel eens zo groot kunnen zijn dat de Arrows waanzinning veel downforce nodig heeft aan de voorkant. Zonder deze vleugel zou de wagen wel eens serieus kunnen gaan "Pushen"

2. BAR





Bij BAR heeft men tal van nieuwigheden aan de wagen. De omgegeerde en uitgeholde vleugeltjes zijn er opnieuw bij. Door het uithollen van deze vleugeltjes ontstaan er wervelingen die de geleiding naar de achtervleugel bevorderen. Onder de wishbones zijn er echter nieuwe delen aangebracht (betere rijwind geleiding?), centraal op de wagen staat een extra vleugeltje, voor de wielen staat nu een dubbele reeks flap-ups en voor de achtervleugel is een extra vleugel(tje) geplaatst.

3. Ferrari



Ferrari houdt het op het eerste zicht bij de oude vleugeltjes achteraan op de sidepods. De wingendplates daarentegen zijn drastisch onder handen genomen en zijn compleet nieuw voor Monaco.

4. Jordan



Aangezien deze vleugel centraal op de wagen staat verwacht ik van deze vleugel niet echt de traditionele downforce-werking. Wil men bij Jordan het zwaartepunt van de wagen centraler en lager leggen?


Verder kunnen we stellen dat ook de achtervleugels van zowat alle teams groter zijn dan voordien.
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 25-05-2001, 10:44
tsjolder's Avatar
tsjolder tsjolder is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Waregem
Posts: 479
Die van Jordan en Arrows zijn al verboden door de FIA en terecht: 't was geen zicht. Alhoewel, nu ik erover nadenk: Jos wordt nu wel nog gevaarlijker dan hij al was, de vangrails wezen gewaarschuwd.
Reply With Quote
  #3  
Old 25-05-2001, 19:35
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
en wat dacht je van Prost.

een dubbele voorvleugel..............

bijna niet te zien maar wel origineel bedacht.

greetz
Mark
Reply With Quote
  #4  
Old 25-05-2001, 20:18
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Tibo,

Studeert gij voor aerodynamica?
Knap gezien en ook knap in beeld gebracht.
THX.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #5  
Old 25-05-2001, 22:40
TiBo's Avatar
TiBo TiBo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: De Metropool
Posts: 1,609
Ik lees ontzettend graag de boeken van Giorgio Piola. In formule 1 (http://www.formule1.nl/) en Formule 1 Magazine (http://www.f1magazine.net) staan maandelijks zijn bedenkingen over de voorbije GPs en wat er aan de wagens veranderd is. Na een tijdje zie je die dingen zelf ook veel sneller. Uiteraard kan ik enkel voortgaan op de foto's die worden aangeboden en zit ik er hier en daar naast, ... maar het leek een mooi initiatief. Het gaat weer eens dieper dan "wie op pole" en consoorten.
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.