![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Politie Hasselt binnenkort met Ferrari???
Ik ben vandaag op een leuk artikel in "Het Belang van Limburg " gestoten en dit wou ik jullie niet onthouden.
Don Johnson - of beter gezegd - Sonny Crocket reed in een witte Testarossa, maar in Miami zijn er geen verkeersdrempels. Om maar te zeggen: Ferrari's als politievoertuig gebruiken, het is niet evident. Bij de federale politie zijn de supersnelle bolides misschien nog wel handig, maar de Italiaanse paardjes zijn zeker niet geschikt voor een lokaal politiekorps, zoals dat van hasselt waar we de proef op de som namen. De aanleiding spreekt voor zich. Laatst kon u in onze krant lezen dat de regering in beslag genomen snelle wagens van zware misdadigers ter beschikking wil stellen van de federale politie. BMW's en Audi's bijvoorbeeld, maar in theorie dus ook Ferrari's en Lamborghini's. Handig op de autosnelweg, maar wat als de criminelen een stad inrijden en je hen door de kronkelende straatjes moet achtervolgen? Wij namen de proef op de som. ![]() TEST 1: ZWAAILICHT PLAATSEN ![]() Omdat je de politie niet meteen verwacht in een Ferrari is het belangrijk om je kenbaar te maken. Put on the bubble dus, oftewel het zwaailicht. Op het dak blijkt onmogelijk: plastic, zo blijkt. Maar iets meer naar achteren is er metaal en zuigt de magneet van het zwaailicht zich lekker vast. Het bevestigen gebeurt uiterst voorzichtig, want krassen zijn niet gewenst. Niet zo ideaal bij echte omstandigheden dus. TEST 2: SNEL INSTAPPEN ![]() Als een achtervolging nodig is, komt het er op aan om zo snel mogelijk in te stappen en weg te wezen. Maar op voorhand blijkt er al een probleem. "Hoe open je de deur?," klinkt het. Belachelijk? Nou nee: de klink is namelijk goed verstopt in een aerodynamische deurholte. En dan het instappen zelf: agent Jochen is 1,94 meter. Met veel moeite en vertraging kan er pas vertrokken worden. TEST 3: BESCHERMING ZOEKEN ![]() Stel dat een crimineel op onze agenten begint te schieten. Snel stoppen en dekking zoeken is de boodschap. Net zoals in de film kan het zijn dat de agenten zich achter de portieren moeten schuilhouden. Alleen, een Ferrari ligt een beetje lager dan de auto van u en ik. David & Jochen zakken door de knieën. Veilig gevoel? "Niet echt," roepen ze in koor. "Gelukkig gebeuren zo'n dingen niet zo vaak, maar schuilen kan je dus beter niet achter een Ferrarideur doen." TEST 4: DREMPELVREES ![]() En dan de meest gewaagde test: hoe rijdt zo'n Ferrari over een hardnekkige drempel? "Schuin rijden," zo klinkt het ieetwat zenuwachtig bij de eigenaar. Maar de drempels zijn nukkig. Als David langzaam de auto schuin over de drempel loodst, schuurt hij toch eventjes tegen de grond. Gelukkig zonder krasjes. Bij het afrijden scheelt het geen haartje of de spoiler raakt opnieuw de grond. CONCLUSIE "Fijn om mee te rijden, maar zeker niet geschikt voor een lokaal politiekorps," zegt David. "Een zware BMW en Audi is beter voor dit soort werk. Dat bedoelde de regering ook met de maatregel." "Je valt er ook zo enorm in op," vult Jochen aan. "We hebben maar even op de weg gereden en iedereen zit je aan te staren." Best geen Ferrari's voor de politie dus? "Misschien wel voor de federale politie: als iemand te snel rijdt op de autostrade hebben ze hem zo geklist, iets wat je nietvan onze Fordjes kan zeggen. Ideaal interceptievoertuig kortom." Prins Laurent: watch your back ... |
#2
|
||||
|
||||
Zalig artikel, Beemer
![]() ![]()
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus. |
#3
|
||||
|
||||
Weer een rede om ... politie te spelen
![]() ![]()
__________________
![]() |
#4
|
||||
|
||||
Daze van die supergrote wielen eronder zette hé
![]() Niet echt een aanzien morkom...
__________________
greetz |
#5
|
||||
|
||||
Waar ze zich in de limburg allemaal mee bezighouden, testen of een zwaailicht plakt op een ferrari... zalig artikel trouwens
![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|