20-02-2003, 08:19
|
A4993
|
|
|
|
Opstootje tussen Everts en Smets
Quote:
Niet de zege van Yves Demaria, maar wel de aanrijding tussen Joël Smets en Stefan Everts was gisteren hét gespreksonderwerp van de internationale motorcross in Valence.
De Belgische toppers werden overigens geteisterd door tegenslag: Smets (3-21-1 in de reeksen) een val op een ijsplek, Everts (/-4-/) een steen op zijn oog en Bervoets (5-9-/) zware buikkrampen.
Meteen al opschudding in de eerste reeks (gewonnen door Gundersen) toen Everts met een fel bebloed gezicht naar de kant moest.“Ik kreeg een steen frontaal in het gezicht,” vertelt de Neeroeterenaar.“Gelukkig kon de dokter de wonde plakken en kon ik toch starten in reeks twee en drie. Ik zal nu wel een weekje met een dik en blauw oog rondlopen, maar dat geeft niet.”
In reeks twee (zege voor Crockard) was het de beurt aan Smets.“Het parcours lag er heel verraderlijk bij door de vorst,” aldus de Desselaar. “Ik verkeek me op zo’n ijsplek en ben op mijn gezicht gegaan. Gelukkig zonder erg.”
Marnicq Bervoets moest de strijd na de tweede manche staken. “Hij had enorm veel last van buikkrampen,” aldus ploegmaat Everts. “Een gevolg van onze trip naar Zuid-Afrika afgelopen week. Ik heb ginder last gehad, Marnicq was nu aan de beurt.”
In de derde manche schoten Everts en Smets het best uit de startblokken. Maar in de eerste ronde liep het mis. “Smets passeerde me op een vuile manier,” aldus Everts. “Ik ging neer en kreeg ook nog Beirer en Crockard over me heen. Ik heb me laten dubbelen en ben dan 10 minuten achter Smets, die op kop reed, blijven hangen. En in de laatste ronde heb ik hem gepasseerd. Op een fatsoenlijke manier! Gewoon om hem te tonen dat het ook op een normale manier kan.”
“Vuil? Hallo zeg!” reageerde Smets (die de reeks won).“Van zulke maneuvers heb je er dertien in een dozijn: de één wat properder, de ander wat agressiever. Maar het was zeker niet smerig. Och jong, ik ga daar niet te veel op zeggen. Ik heb geen zin om nu al te bekvechten...”
Ondanks de tegenslag was Everts meer dan tevreden over zijn wedstrijd. “Dag en nacht verschil met hetzelfde moment vorig jaar. Ik kon meteen mee met de andere toppers, heb een heel goed gevoel. Ja, ik zit perfect op schema.”
Ook Smets, die in Valence op de KTM 450cc reed, was niet ontevreden. “Het viel inderdaad mee, maar de motor moet toch nog een pak beter worden. Ik zal die machine de komende weken nog testen zodat ik net voor een WK kan beslissen in welke categorie( ën) ik zal aantreden.”
Reeksen: gewonnen door Gundersen, Crockard en Smets.
Eindstand: 1. Demaria (Fra); 2. Gundersen (Noo); 3.Antoine (Fra); 4. Crockard (Ier); 5. Beirer (Dui); 6. Smets.
|
Bron : HBvL
Dat begint al goed. Beloofd spannend te worden nog voor het WK begonnen is.
Zondag de eerste wedstrijd in België in LEOPOLDSBURG of HECHTEL. Ik ga daar misschien eens een kijkje nemen. Veel hangt af van het weer. In ieder geval de moeite om de kemphanen in de gaten te houden.
C U
|