De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Karting
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 12-10-2003, 18:56
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

Thumbs up Mijn eerste wedstrijdje

Verleden week heb ik voor het eerst eens echt gekart (buiten eens een kwartierte vorig jaar).
Toen was er namelijk de F1portal meeting.
De race ging plaats vinden in Kortijk, dus die afstand was met het openbaar vervoer te doen. Aan het station werd ik door 3 Nederlanders opgehaald, die me dan naar het circuit brachten.
De opzet was als volgt: 10 minuten quali en 50 minuten race.
Ik heb de quali gebruikt om de kart wat te leren kennen, evenals de baan. Bijgevolg reed ik dus enorm traag rond, maar vreemd genoeg ben ik niemand tegengekomen
Uiteindelijk is ons team als 13de van de 15 gekwalificeerd. Aangezien niemand echt ervaring had was dit wel een verassend resultaat. We hadden afgesproken dat ik de laatste 20 minuten ging rijden, en toen het aan mij was, lagen we nog steeds 13de. Tijdens het rijden ondervond ik al snel een probleem. Er was wel een scorebord, maar er er een update kwam, was je er al onderdoor gereden, zodat je steeds maar één parameter kon aflezen. Het rijden zelf ging goed, ik werd wel meer gedubbeld dan wat anders, maar mijn tijden verbeterden wel langzaamaan. Door te kijken wat de mensen doen die u dubbelen kon je veel bijleren...
Naar het einde toe, begon de vermoeidheid wel wat toe te slaan, wat me verbaasde. elke dag 40 minuten fietsen zonder problemen, maar na 20 minuten karten werd ik al moe
Vooral de brug was moeilijk te nemen vond ik, omdat het redelijk oneffen was.
Zeker voor herhaling vatbaar. Ook leuk was het om tegen mensen vanin andere landen te rijden, er waren engelsen met de Eurostar gekomen, een Fransman, een Italiaan (!), en Spanjaard (!), Nederlanders en een koppel belgen
Old 12-10-2003, 19:08
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Da bewijst nog maar eens da autosport wel degelijk zwaar is en nie zomaar aan eeen stuurke draaien, zoals de leken da zeggen.
Als ge nog wa meer gaat karten, zulde van die 20min nie meer moe zijn. En ge wordt gelijk ook sneller.
Reply With Quote
Old 12-10-2003, 19:11
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

Ja, ik was er echt van verschoten. Vooral m'n armen en m'n rechterbeen. En dan heb ik maar 20 minuten gereden, er waren er die een uur reden, maar naar verluid hadden ze ook 5 keer zoveel tijd nodig om uit de kart te raken
Wat is trouwens een redelijke tijd in FIK? De snelste ronde van iedereen samen was 58.7
Old 12-10-2003, 19:40
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by sledge
Ja, ik was er echt van verschoten. Vooral m'n armen en m'n rechterbeen. En dan heb ik maar 20 minuten gereden, er waren er die een uur reden, maar naar verluid hadden ze ook 5 keer zoveel tijd nodig om uit de kart te raken
Wat is trouwens een redelijke tijd in FIK? De snelste ronde van iedereen samen was 58.7
Een kart heeft geen stuurbekrachtiging hé, dus da's wel wa trekken. Rechterbeen, ik gok dat het de binnenkant van de knie is, komt van tegen stuurstang of naftbak... Ik heb da nu ook, van gisteren drie uur te rijden. Int algemeen ben k nu een wrak.
Reply With Quote
Old 12-10-2003, 19:57
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

Wat me ook opviel is dat ik op het einde meer begon te glijden. (je, je ziet het hé jongens, ik ben een echte leek ). Ik vraag me af waardoor dat kwam. Ik die moe werd, en dus minder geconcentreerd reed, Ik die steeds sneller ging, en dus meer gleed, of gewoon de kart die wat verminderder (banden ofzo...)
Old 12-10-2003, 20:03
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Wat me ook opviel is dat ik op het einde meer begon te glijden. (je, je ziet het hé jongens, ik ben een echte leek ). Ik vraag me af waardoor dat kwam. Ik die moe werd, en dus minder geconcentreerd reed, Ik die steeds sneller ging, en dus meer gleed, of gewoon de kart die wat verminderder (banden ofzo...)
Een kart krijgt meer grip mettertijd, het circuit warmt op, grip op de ideale lijn, banden worden ook warm. Dus normaal ligt da nie aan de kart.
Reply With Quote
Old 12-10-2003, 20:06
Speesman's Avatar
Speesman Speesman is offline
de snelste doctorandus

Ik vermoed dat het was doordat je sneller wou gaan, misschien iets te snel. Als je te snel een bocht wilt ingaan, dan slip je en verlies je tijd.

In het begin vond ik 20 minuten karten ook vermoeiend. Hoe meer je het doet, hoe langer je kan rijden. Voor je het weet zit je een aantal uren mee te rijden in een 24 uurs karting race

Tijden in Kortrijk weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat er enorm veel verschil op de karts zit daar.
Reply With Quote
Old 12-10-2003, 20:06
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular

Misschien niet echt OT maar 'k ga het hier toch zetten, nen tip voor beginners, draag 2 verschillende schoenen kwestie van Gas en Rem te onderschijden van elkaar... 'k heb dat dit weekend gezien in Machelen... (niet geschikt voor mensen die kleurenblind zijn natuurlijk )
Reply With Quote
Old 12-10-2003, 20:08
Speesman's Avatar
Speesman Speesman is offline
de snelste doctorandus

Ik denk niet dat da een goede tip is. Tijdens het karten is het niet echt aan te raden naar uw schoenen te kijken wanneer ge een bocht nadert.
Trouwens, in een auto staat de gas ook rechts.
Reply With Quote
Old 12-10-2003, 20:12
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by speesman
Ik denk niet dat da een goede tip is. Tijdens het karten is het niet echt aan te raden naar uw schoenen te kijken wanneer ge een bocht nadert.
Trouwens, in een auto staat de gas ook rechts.
Is dan ook een beginnerstip eh, ik zou da nie proberen als ge a fond gaat, maar ooit al nen beginneling a fond zien gaan? a fond tegen ne paal of zo ja, da mss wel
Reply With Quote
Old 13-10-2003, 02:16
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

als het u kan troosten
ook ik ben nog altijd moe na 20 minuten karten
wanneer je dat meer doet, ga je er uiteraard beter tegen kunnen, maar bij mij heeft het met mijn stijl te maken. Ik rij té agressief met een kartje en of ik dan na een kwartier of na een uur uitstap, ik ben daar moe van!

tip: op de rechte stukken, minder druk op het stuurtje zetten en proberen de armen en handen wat te laten rusten!
Old 13-10-2003, 17:30
Gilles forever!'s Avatar
Gilles forever! Gilles forever! is offline
De Paddock Rookie

Dat je voor de 1e keer na 20 min moe bent is vrij normaal
(anderzijds heb ik es een bengel van 11 jaar op 1 weekend 11u zien rijden, en dit in 2 stints!! )

Nog wat tips: met een huurkart rij je best niet al te agressief, je moet er zeker nie meer gaan "smijten" ofzo, en natuurlijk zo weinig mogelijk slippen he (een bocht die je heel gemakkelijk flat neemt bv. kun je best "stillekes" aan insturen).

Voor de rest, oefenen, oefenen he.

PS niet dat ik zelf zo'n superkarter ben hoor, maar wou even wat tips geven

greets Gilles
________
AngelicDevil

Last edited by Gilles forever!; 17-08-2011 at 03:49.
Reply With Quote
Old 13-10-2003, 19:45
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by Maarten
als het u kan troosten
ook ik ben nog altijd moe na 20 minuten karten
wanneer je dat meer doet, ga je er uiteraard beter tegen kunnen, maar bij mij heeft het met mijn stijl te maken. Ik rij té agressief met een kartje en of ik dan na een kwartier of na een uur uitstap, ik ben daar moe van!

tip: op de rechte stukken, minder druk op het stuurtje zetten en proberen de armen en handen wat te laten rusten!
Ik ben ook altijd moe na 20 minuten karten... ... en mag ik nu eens met uw kever rijden?
Old 13-10-2003, 20:06
ralff1's Avatar
ralff1 ralff1 is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Ik heb er vroeger veel gereden maar nu krijgen ze mij daar nie meer in een kart zoveel verschil je moet voor een race soms 5 keer wisselen van kart voor je een goeie hebt en dat is er zeldzaam

Last edited by ralff1; 13-10-2003 at 20:09.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules