![]() |
|
|
||||
|
||||
Bij het ongeval met de Donkervoort tijdens de "circuit experience" heb ik toch mijn bedenkingen. Deze cursus is toch bestemd voor mensen met weinig of geen ervaring op een circuit of voor mensen die nog nooit op zolder hebben gereden (ook al hebben ze ervaring)? In beide gevallen is de Donkervoort (285pk voor 500kg?) niet de geschikte wagen...
Met mijn Opel Corsa heb ik ongelooflijk veel plezier beleefd en enorm veel bijgeleerd dankzij de info van de instructeurs (later insturen, de volledige baan gebruiken, daar niet de curbs raken, ...). Het relatief laag vermogen gekoppeld met een meer dan standaard wegligging en remvermogen, geeft me een veilig gevoel en is ideaal om de juiste lijnen van het circuit te ontdekken. Daarvoor heb je die overschot aan paarden echt niet nodig. In ieder geval proficiat voor het team van Eran voor een geslaagde organisatie. |
|
||||
|
||||
Klopt helemaal Koen. Toch zijn er veel mensen die informeren om bij ons te komen rijden maar dan zeggen dat ze met hun "dieseltje" wel niet thuishoren op het circuit. Mijn persoonlijke ervaring is dat je beter met een langzame simpele wagen uw eerste stappen zet.
Telkens er zo'n ongeval gebeurt is dat tijdens de eerste rondjes van het vrij rijden. Jammer van de stukken maar het komt wel vaker voor. Het is wel een goede les voor de anderen.
|
|||
|
|||
Was dus één van die 3 wagens die eraf moest wegens overschrijden van die f*****g 95 dB geluidslimiet
![]() Toch frustrerend .... zeker omdat mijn wagen (Caterham) quasi standaard is ... heeft wel een SuperSport kit (o.a. sportluchtfilter) en een side exhaust, maar deze dingen zijn allemaal 'fabrieks items' die standaard op de meeste UK modellen zitten ! Wat voor zin om track days te organiseren als 'echte' track day cars niet toegelaten zijn ... tja ... this must be Belgium ?!? Nvdr. wil zeker geen kritiek geven op Eran want de organisatie was zoals altijd 100% in orde, ... maar wel op onze bekrompen anti-autosport overheid. Tja soms moet een mens toch eens even kunnen luchten hé ... |
|
||||
|
||||
Volgende keer een demper installeren of uitlaat achteraan naar buiten laten komen
![]() |
|
|||
|
|||
Toch vind ik het een beetje pervers dat een wagen die volledig 'roadlegal' is en onlangs zonder problemen door de technische keuring raakte niet op een circuit mag ...
![]() Ik versta dat er regels nodig zijn en dat geluidsoverlast niet leuk is voor de buurtbewoners (al zal het volgens mij niet op die 1,7 dB steken die ik erboven zat), ... maar misschien zou men beter wat meer aandacht geven aan de technische staat van de wagens ... (in het algemeen) ?! ... Tja, er zal dus niets anders opzitten dan een stillere demper te plaatsen wil ik niet nog eens hetzelfde tegenkomen ... spijtig dat de paashaas al weer vertrokken is ![]() |
|
||||
|
||||
de geluidsnorm is inderdaad een probleem.
Bij ons gaat het nog een beetje maar bv. bij de moto's is dat nog erger. De meeste standaard snelheidsmachines maken teveel lawaai. Wordt dringend tijd dat in Zolder dezelfde normen gelden als op de openbare weg. Of moeten we echt heiliger zijn dan de paus ??? Trouwens, als ik buiten in mijne hof sta 's avonds hoor ik de autosnelweg die 1 km van het circuit ligt ook. Daar mag je meer lawaai maken als op het circuit . Merci aan alle mensen die voor groen gekozen hebben in het verleden... toch moet ik zeggen dat de meeste van onze klanten puik werk leveren om geen twee dagen na mekaar "gepakt" te worden. Want als we op de zwarte lijst komen te staan met geluid dan zouden deze dagen wel eens kunnen verdwijnen... Dat mag niet gebeuren
|
|||
|
|||
Quote:
Maar in de toekomst is een deelname aan een of ander race-evenement is niet uitgesloten. |
|
||||
|
||||
aan FormulaV-JH495,
Tuurlijk zijn we er weer bij volgende keer, alleen eerst nog wat km-tjes maken en een olielek oplossen. PS : alle foto's (die ik gemaakt heb) staan on-line http://www.smetsminiracing.com/smr/zolder05052004 En dan nog voor iedereen die met geluidsoverlast te maken heeft, succes met het aanpassen van de uitlaat. Ik heb denk ik een groter probleem, omdat ik bij het roderen woensdag (onder de 5000rpm) al aan 87db zit, wat gaat dat zijn bij 8000rpm volgas ?? race-groeten, Jo Smets |
|
||||
|
||||
Ik gebruik een kleine hoeveelheid staalwol die in mijn uitlaat stop om nog wat meer te dempen ... een oude truk geleerd van in de tijd dat mijn schoonpa formula junior en FFord reed.
en het helpt echt ... zonder dat ik verlies in "Performance" opmerk. Maar dat zegt ook niet veel hoor ... want ik ben nog altijd 3 sec. te traag naar mijn gedacht.
|
|||
|
|||
ik heb toch mijn bedenkingen bij die geluidsmetingen bij de eerste sprinterscupheb ik er mensen weten afhalen die al 2a 3jaar met zelfde motor en uitlaat rijden plots niet meer voldeden aan de geluidsnorm
|
|
||||
|
||||
2 of 3 jaar met dezelfde uitlaat betekend wel dat deze ook kan slijten denk ik ...
|
||||
|
||||
Quote:
Ik zou jouw redenering anders willen stellen : niemand houdt jou tegen om je onder echte race-omstandigheden te meten met andere piloten. Maar dan wel in echte races... Ik pretendeer van mezelf niet dat ik alles uit mijn wagen haal (verre van...), maar ik dacht dat de basis van de trackdays was, dat je met jouw wagen naar het circuit komt en dat je er 's avonds nog terug mee naar huis "kan" rijden. En volgens mij is de racer die uit de zandbak blijft, nog steeds diegene die eerst aan de meet is ![]() |
|
||||
|
||||
@ Z3Cp ...
Ik moet je 100% gelijk even ivm die "cowboys" ... maar wat ik bedoel is dat ik het nooit met zo'n dure wagen zou durven wagen ... dus hoe kan je nu het gevoel hebben dat je op een circuit rijd terwijl je telkens moet denken dat je met dezelfde wagen terug naar huis moet. En ivm de echte race-omstandigheden => $$$$$$$$ ![]() maar ja ... dit jaar mijn Engelse Nat.B licentie halen in juli of augustus en dan een paar races bij de 750MC. Ik kom nu al 7 jaar naar de Trackdays @ Zolder ... nog van voor de tijd dat ERAN-Racing ze begon in te richten en ik kan zeggen dat ik er al veel in de zandbak heb zien vastzitten ![]() So ... wie komt er allemaal terug in juni ???
|
||||
|
||||
Quote:
|
|||
|
|||
mijn karretje is een 1400cc en als er eene bmw m3of nen andere voorbij komt vliegen die dan nog zijn lijnen probeert te rijden dan denk ik ook van oei maar da wil nog nie zeggen dat da ne cowboy is,eigelijk is hij geen gevaar voor mij maar ik voor hem omdat ik veel trager ben en ben nog nooit in de zandbak beland maar ook nooit eerst aan de meet(hahaha)
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|