De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Endurance
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

View Poll Results: Wat is de grootste bestaande 24-uursrace?
Le Mans 33 63.46%
Spa 9 17.31%
Daytona 2 3.85%
Zolder 5 9.62%
Andere 3 5.77%
Voters: 52. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 31-01-2008, 12:15
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Ik denk dat Baron zijn objectieve maatstaven al aanhaalde in zijn repliek. Maar als je op geschiedenis, heroïek, traditie en drama moet teren om de belangrijkste te zijn, begin ik toch weer aan Le Mans te twijfelen.
Geschiedenis (Palmares) tot daar aan toe maar heroiek, traditie en drama lijken mij toch geen objectieve maatstaven?
Ben in bovenstaande post wat dieper ingegaan op deze aspecten.

Objectieve maatstaven vind ik bv :
Aantal deelnemers
Aantal klassen
Aantal kandidaten voor de overall overwinning
Aantal professionele piloten
Aantal deelnemende nationaliteiten
Spanning in de vorm van : aantal wagens die binnen x ronden van winnaar blijven over 12h,24h ...
Opgave percentage
Budgetten van de deelnemers
Aantal toeschouwers
...
Niet?
Reply With Quote
Old 01-02-2008, 13:45
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

@Jochie

Het is wel duidelijk dat jij de 24 uren van de Nurburgring de belangrijkste 24 uren wedstrijd vindt, en ik wens dan ook jouw mening te respecteren zonder het ermee eens te zijn Je zit al een poosje te hengelen naar objectieve argumenten, wel, ik heb er een nachtje over geslapen en wil aan de hand van de deelnemende piloten aantonen dat er toch een hemelsbreed verschil ligt tussen de Duitse en de Franse wedstrijd. Als basis heb ik de deelnemerslijsten van de editie 2007 even onder de loep genomen, en daaruit heb ik getracht de piloten te filteren die internationaal enige naam of faam genieten.

Voor de Nurburgring geeft dat het volgende resultaat:
Bernhard, Lieb, Dumas, Huisman, Coronel, Bouchut, Basseng, Alzen, Stück, Kaffer, Capellari, Gollin, de Thoisy, Schneider, Niedzwiedz, Dumbreck, Jelinski, Merzario (74ste), Kleinschmidt, Ludwig (NC), Fässler (NC) en Lechner (NC).

Dat zijn 22 bekende piloten op een totaal van pakweg 800! (aandeel 2,7%)

Voor Le Mans noteren we:
Biela, Pirro, Werner, Capello, Kristensen, McNish, Rockenfeller, Deletraz, Fässler, Gene, Minassian, Villeneuve, Lamy, Sarrazin, Bourdais, Campbell-Walter, Johansson, Lammers, Yoong, Collard, Bouillon, Dumas, Wallace, Enge, Herbert, Kox, Bouchut, Gollin, Brabham, Rydell, Turner, Apicella, Ortelli, Menten, Fittipaldi, Magnussen, Beretta, Papis, Vosse, Caffi, Hezemans, Salo,....

Hier vinden we dus minstens 42 deelnemers van internationaal niveau op een totaal van 165 deelnemers. (aandeel 25,5%)

Een objectieve en duidelijke vergelijking. Niet?

Last edited by Jan; 01-02-2008 at 13:48.
Reply With Quote
Old 01-02-2008, 14:22
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Hmm, niet objectief Voor sommigen is Bouchut een bekende naam, voor mij is Frikadelli een bekende naam

Je zou het wel kunnen bepalen aan aan de hand van het totaal aantal behaalde overwinningen, poles en kampioenschappen door de coureurs in de klassen waarin ze hebben deelgenomen. Als iemand dit monnikenwerk wilt verrichten heb ik het vermoeden dat de 24 uur van Daytona als winnaar uit de bus gaat komen.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 01-02-2008, 14:33
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
... voor mij is Frikadelli een bekende naam
Ha, maar die ken ik ook, volgens mij is dat de tweelingbroer van de Zweed Kotbullar
Reply With Quote
Old 01-02-2008, 16:13
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Je zou het wel kunnen bepalen aan aan de hand van het totaal aantal behaalde overwinningen, poles enz... Als iemand dit monnikenwerk wilt verrichten heb ik het vermoeden dat de 24 uur van Daytona als winnaar uit de bus gaat komen.

Voorlopig enkel nog op basis van internationale aktiviteit en naamsbekendheid geeft dezelfde oefening voor de Daytona 24 hours (2008) dit resultaat:

Angelleli, Babini, Basseng, Bell, Bergmeister, Bernhard, Biagi, Bobbi, Collard, Castroneves, Doornbos, Dumas, Duno, Enge, Foyt, Franchitti, Goossens, Gollin, Garcia, Haywood, Huisman, Heylen, Jeannette, Kaffer, Leitzinger, Lieb, Luhr, Maassen, Magnussen, Montoya, Montanari, McNish, Ortelli, Papis, Rockenfeller, Turner, Vande Poele, Wilson, Wallace, Zonta

dat zijn er 40 op een totaal van pakweg 270 rijders (14,8%)

Bouchut moet wel een bekende naam zijn, je vindt hem op de Nurburgring, Le Mans en Daytona
Reply With Quote
Old 01-02-2008, 16:17
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular

Jan,

Bedankt voor de moeite.
Echter vind ik je Nurburgring lijst op het eerste zicht onvolledig, maar das niet het belangrijkste, daar kom ik later op terug.

Voor zover het nog niet duidelijk was, ik ben er helemaal niet tot in de kist van overtuigd dat de Nurburgring 24 >>> Le Mans 24h.
Ik heb dan ook al in meerdere posts getypt dat Le Mans op bepaalde gebieden niet te evenaren valt (historie, prestige, naambekendheid ...)
Echter stel ik mij wel de vraag, als "insider" van Nurburgring 24h, of de verhouding tussen de 2 koersen zoals ze VANDAAG zijn nog zo is zoals de meesten instinctief willen aannemen.

Vandaar mijn herhaaldelijke vraag om objectieve vgl maatstaven om er een beter idee over te krijgen, figures and facts, das toch de logische handelswijze?

Ik heb momenteel geen tijd om een lijst piloten te filteren, maar nadat jij die moeite gedaan hebt vind ik het maar normaal om ze ook te doen.
2 minuten lezen gaf er mij al meerdere extra piloten die ik aan de jury durf voor te dragen

Ik kom dus nog met een aangepaste lijst terug en ga ook nog eens nadenken of absoluut aantal toppiloten dan wel percentage vgl het best is.
Voor beide valt iets te zeggen, immers als supporter wint ge er toch bij als er meer toppers rijden, onafhankelijk of er ook meer amateurs zijn?

Groeten
Reply With Quote
Old 01-02-2008, 18:51
TOM's Avatar
TOM TOM is offline
De Paddock Rookie

Ik heb andere genomen.
Voor mij persoonlijk is de 24 uur van de Nurburgring de belangrijkste.
Reply With Quote
Old 01-02-2008, 19:57
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

Ik wil hier niet gaan discuteren welk de "belangrijkste" 24uurs race is op sportief vlak, want dit lijkt me een discutie zonder einde...

Maar welk de leukste 24uurs race is qua sfeer (volgens mij) kan ik wel zeggen: (ook) Le Mans.
En ik heb al veel editie's van Spa en Zolder gezien, 3x Le Mans en 1x Nordsleiffe.

De sfeer is zowel in Le mans als op de Nordsleiffe heel uniek en super te noemen. Maar doordat het 2 totaaaaal andere landen, "decors", wagens, publiek, ... zijn, is een vergelijking haast onmogelijk.
Op de Nordsleiffe heb je net als in Le Mans campings waar je samen met 10 000den race fans het race weekend beleeft, al spreken ze daar bijna enkel Duits, eten ze enkel worsten, drinken ze alleen maar bier en weten ze als geen ander hoe er moet "gefeest" worden. Maar het meerendeel weet tegen zondag morgend wel niet meer wie er aan de leiding ligt, laatstaan de top3...
Ik vond men 24h Nordsleiffe weekend (in 2004 wat het denk ik) heel tof, al zal ik eerder in het rijdje "fun weekends" zetten.

Daarentegen is het op Le Mans wel wat anders, daar zijn grote constructeurs met fabrieksteams om U tegen te zeggen, een heeeeel internationaal veld (ook op de camping) en is het naast de race vooral big business...
Uiteraard zijn er op de campings van Le Mans minstens even "prettige" feestjes, maar op en rond de track gaat het er (globaal) veel professioneler aan toe...

Tot zover mijn mening.

Last edited by Mr.Dallara; 01-02-2008 at 20:01.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules