De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Slotcars
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 11-06-2007, 07:18
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular

Tamiya Porsche 935 Turbo

Ja gasten,

Zoals sommigen weten ben ik bezig aan mijn de 2e Porsche 935 in mijn slot-carriere. De eerste 935 was de tweede wagen die ik ooit gebouwd heb, snel snel in elkaar gestoken om toch mee te kunnen bollen bij in de bekende Group 5 Series. Niet de manier om één van je lievelingswagens te bouwen. Vandaar deze tweede poging... véél modelbouwbehendigheid, ervaring, materiaal later begin ik terug aan deze wagen. Dit keer wordt de wagen ook niet gebouwd om "buitenshuis" de Group 5 series mee te bollen, maar om bij ons de Le Mans 75 tot 80 mee te rijden.

De body, zeer goed ontdaan van de gietnaden, koelribben boven de voorwielen opengemaakt en met redelijk wat succes gespoten! Hij blinkt lekker!

Wide ass:

Koelribben opengemaakt in de neus:

Het geheel:

Samen met zijn "oude broer"... na 3 kwartier (zonder overdrijven!!!) ligt 1 decal goed op deze wagen! De moeilijkheid zit hem dat de decal in verschillende richtingen plooit en glooit en nog tussen luchthappers moet passen:

De doorschijnende decals zijn vervangen door een set nieuwe, om de vergeling tegen te gaan. Met succes dus...

Strak toch?

[img]Een paar uurtjes later ligt de tweede decal om 1 de eerste aan te vullen om zo de vleugel af te werken:
http://ikandeez.net/av-blink/porsche935turbo/935_11.jpg[/img]

...
Old 11-06-2007, 07:23
De Paddock Regular

Vele uurtjes decallen en detailleren later ziet de wagen er zo uit, klaar om te vernissen. De decals zijn allemaal goed gelukt, geen neepjes geen plooien, alles sluit mooi op elkaar aan:

Kijk eens diep in mijn donkere ogen:

Vette kont:

Jacky zijn 1/24 lichaampje samengezet:

Standaard zit er deze rare helm... (veel te groot, rare verhoudingen...)

Toch maar vervangen door dit ScaleRacing helmpje: ziet er veel beter uit vind ik...

Ondertussen is de wagen twee keer vernist... met succes leek in het begin. Een eerste zeer lichte laag Gunze was mooi verspreid, de decals waren niet aangetast. Tweede iets dikkere laag (maar nog niet echt vol vol hoor), bleek de eerste uren de decals ook niet aan te tasten. Toen ik deze morgen opstond, ging ik uiteraard meteen kijken naar mijn Porsche. Tot mijn enorme teleurstelling moest ik vaststellen dat er toch kleine neepjes in de decals gekropen zijn. Gelukkig is't niet overdreven veel... maar het zag er vééél strakker uit voor de vernis erop lag. Om gek te worden hé... bij die Mégane gaat alles smooth, bij die BMW gaat alles smooth met de vernis... bij een auto die ik echt met ongelofelijk veel inzet wil bouwen... gebeurt dit weer... net hetzelfde als de 996 GT3RSR. Vernisfoto's volgen binnenkort!

G.
Old 11-06-2007, 08:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Hoeveel tijd is er verstreken tussen het aanbrengen van je laatste decal en het vernissen?

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 11-06-2007, 09:00
De Paddock Regular

Mmm...

24uur... zoiets... Is dat te weinig?

G.
Old 11-06-2007, 09:04
Sennake's Avatar
Administrator

Alhoewel dat wat mij betreft op het randje is, lijkt me dat wel voldoende. Ik wacht in elk geval meestal langer om de chemische reactie tussen de decals en de sol volledig te laten uitwerken en "uitdampen". Als die werking onder de vernis nog doorgaat zou het wel eens kunnen dat je daardoor die neepjes krijgt... Maar zeker is dat niet. Ik probeer gewoon samen met jou de oorzaak te vinden van dit probleem zodat dit een volgende keer vermeden kan worden.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 11-06-2007, 09:09
De Paddock Regular

Wel... Dit proberen tegengaan, da's een beestig goeie redenering... Ik probeer met u hetzelfde! Vandaar deze post! Er moet ook gezegd worden dat er bijna geen SOL aan te pas is gekomen. Enkel in de openingen van de luchthappers. En daar treedt er geen verkreukeling op... ik vind het echt raar.

Alles lag zo strak... ik was zo blij én content van mezelf! De decals lagen echt zoals ze hoorden op deze toch niet simpel te decallen wagen!

G.
Old 11-06-2007, 09:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ik denk ook dat jullie wat vaker dan wij de neiging hebben om te snel vooruit te willen gaan, op alle vlakken....

Als je decals gezet hebt, blijf je er voor langere tijd af. Punt, andere lijn.
24u is niet genoeg, ga wat anders doen. Slotten, met de hond wandelen, wat met je kinderen spelen, vissen of, misschien interessanter, begin aan het interieur. Dan heb je toch wat omhanden met je model.

Met de 307 heb ik eerst de body gedaan, grondlaag, kleurlaag, decals tot aan de vernis, dan het chassis onder handen genomen en nu begin ik eraan te denken om body te vernissen. Niet dat de timing in mijn geval belangrijk is, gezien het super traag vooruit gaat, maar wel de sequentie.

In je gedrevenheid ga je wellicht iets te snel, maar dat is niet nieuw.

Take your time. Alle tijdswinst die je probeert te boeken in het begin, betaal je achteraf cash terug. In statische modelbouw is het niet tegen de klok, enkel maar voor de fun. enz enz.

Zo we duidelijk genoeg?

ps. mij niet verkeerd begrijpen he, 'k wil alleen maar duidelijk maken dat je de dingen de tijd moet geven.

Last edited by Guido; 11-06-2007 at 09:42.
Reply With Quote
Old 11-06-2007, 09:48
De Paddock Regular

Guido...

Ik snap je volledig en je zal wel grotendeels gelijk hebben. Maar ik schrijf het hier niet 100% aan toe! De 996 GT3R had echt weken langs de kant gelegen voor hij werd vernist, en daar was het resultaat erger dan bij deze 935. De Mégane werd dan weer nog sneller vernist dan deze Porsche... en daar bleven de decals zoals ze hoorden!

G.
Old 11-06-2007, 09:58
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
beestig goeie redenering... Ik probeer met u hetzelfde! Vandaar deze post! Er moet ook gezegd worden dat er bijna geen SOL aan te pas is gekomen. Enkel in de openingen van de luchthappers.
In dat geval moet ik toch wel zeggen (los van het probleem dat we proberen op te lossen) dat die Tamiya decals echt wel beestig goed moeten zijn om zo'n rondingen en ingewikkelde vormen te kunnen bekleden zonder Sol! En dan waren het nog wel oude vergeelde decals...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 11-06-2007, 10:03
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
In dat geval moet ik toch wel zeggen (los van het probleem dat we proberen op te lossen) dat die Tamiya decals echt wel beestig goed moeten zijn om zo'n rondingen en ingewikkelde vormen te kunnen bekleden zonder Sol! En dan waren het nog wel oude vergeelde decals...
Wel euh... zoals je waarschijnlijk gelezen hebt, is't met heel veel geduld en patience gebeurd. Als ik eerlijk mag zijn, heb ik niet altijd 100% vertrouwen in Sol, en als ik het kan vermijden om te gebruiken, doe ik het ook.

G.
Old 11-06-2007, 10:04
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular

Heb ik hier niet ergens eens gelezen dat je beter sol aanbrengt over de hele lijn van de decal, om een goede hechting met de lak te verkrijgen? Zoveel hobbels en bochten leggen zonder sol kan toch niet optimaal zijn? Al ziet het er strak uit, met sol zal het nog strakker zijn. Allee denk ik toch hé...

J.
Old 11-06-2007, 10:09
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by lester View Post
Heb ik hier niet ergens eens gelezen dat je beter sol aanbrengt over de hele lijn van de decal, om een goede hechting met de lak te verkrijgen? Zoveel hobbels en bochten leggen zonder sol kan toch niet optimaal zijn? Al ziet het er strak uit, met sol zal het nog strakker zijn. Allee denk ik toch hé...

J.
Dat is wel zo. Je decal ligt zonder sol altijd óp de lak, hoe strak hij ook ligt, en mét sol wordt hij als het ware één met de lak. Ik gebruik in elk geval altijd sol, ook als het niet noodzakelijk is om de decal "in zijn plooi" te krijgen.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 11-06-2007, 10:33
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Dat is wel zo. Je decal ligt zonder sol altijd óp de lak, hoe strak hij ook ligt, en mét sol wordt hij als het ware één met de lak. Ik gebruik in elk geval altijd sol, ook als het niet noodzakelijk is om de decal "in zijn plooi" te krijgen.
Zal ik onthouden, ook al ben ik geen grote fan van sol! Toch maar gebruiken dus! De RSR Turbo zal van voor tot achter gesold worden, ook al gaat het niet nodig zijn want het zijn allemaal kleine decalletjes.

Iets anders nu... kan er nog iets aan gedaan worden aan de situatie zoals ze nu is? Ik denk het niet... maar kan het maar vragen hé!

G.
Old 11-06-2007, 10:40
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Zou het misschien niet kunnen dat er nog heel kleine bubbeltjes onder de decal zaten en dat deze uitvergroot werden toen de vernis erop ging? Ik heb nog nooit problemen gehad met decals en vernis om wille van de sol, wel omdat er soms minuscuul kleine luchtbelletjes onder de decal zaten die dan 10 keer groter worden als de vernis erover gaat ...

Op moelijke oppervlakken (plooien, bochten, ...) gebruik ik meestal 3 tot 4 keer een setting solution, net om zeker te zijn dat alles super strak ligt.
Reply With Quote
Old 11-06-2007, 10:57
De Paddock Regular

Ik neem vanavond zeker foto's om het fenomeen te tonen. Het lijkt er meer op dat de randjes zijn samengekrompen... in't midden van een decal komt het nooit voor, bijvoorbeeld op het dak of op de grote decal in't midden van de neus.

Waar het dan wel weer voorkomt aan de randjes van de neusdecal! Moesten het luchtbelletjes zijn, dan zou het midden ook omhoog komen hé? Niet?

G.

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules