De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Slotcars
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 11-06-2007, 11:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

ll

Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Ik neem vanavond zeker foto's om het fenomeen te tonen. Het lijkt er meer op dat de randjes zijn samengekrompen... in't midden van een decal komt het nooit voor, bijvoorbeeld op het dak of op de grote decal in't midden van de neus.

Waar het dan wel weer voorkomt aan de randjes van de neusdecal! Moesten het luchtbelletjes zijn, dan zou het midden ook omhoog komen hé? Niet?

G.
Niet noodzakelijk. De decal zal maar opwerpen als de vernis er onderin kan. Als je in het midden een minuscuul klein bubbeltje heb, kan het best zijn dat de vernis er gewoon gaat over zitten zonder probleem. Zeker als de decal dik genoeg is - wat bij Tamiya decals toch wel het geval is.

Ik was ervan uitgegaan dat alles goed gesold was. Niet dus. Net als Guy doe ik zelfs sol op de kleineste decalletjes - zelfs merknaampjes als bijv. BBS op een bumper krijgen minstens 2x sol over zich heen.

Bij alle modellen die ik tot nu toe gebouwd heb, is het nog nooit misgegaan met SOL. En als het misging, was het omdat ik de regels niet 100% volgde. Sterker nog, tijdens de allereerste meeting in 2004 werd in het praktijkgedeelte het gebruik van SOL behandeld. Jimbo had enkele oude Burago's op 1/24ste meegebracht. Lak helemaal dof en decals overal met opstaande randjes omdat ze 20 jaar eerder enkele met water waren aangebracht. De tand des tijds weet je wel. Welnu, we hebben toen die Alpine A110 met kapotte decals, gerestaureerd en afgeholpen van die gescheurde en opengesprongen decals, met SOL. Ging haast perfect.

Last edited by Guido; 11-06-2007 at 11:40.
Reply With Quote
Old 11-06-2007, 12:15
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular

Wel... ofwel was mijn techniek fout, of mijn SOL "over datum", of decals niet sol-compatibel... maar ik heb al dezelfde neepjes gekregen als er nu in die decals van de porsche zitten. Vandaar mijn aversie van Sol. Probleem is ook dat het niet altijd hetzelfde resultaat gaf...

Wat er aan mijn techniek verkeerd kan zijn, weet ik niet direct. Gewoon voorzichtig aanbrengen met een penseeltje toch. De deeltjes die ik nu gesold heb (met nieuw busje SOL), zijn niet verkreukeld na het sollen.

Misschien een slecht of te oud busje sol gebruikt vroeger? De Vasek Polak wordt in de Sol gedompeld sie! Proberen en bijleren hé!

G.
Old 11-06-2007, 13:17
De Paddock Regular

Nog héél eventjes... zou er nu nog mogelijks iets aan te doen zijn? Of ga ik naar huis en vernis ik verder zodat het misschien onder de uiteindelijk dikke laag vernis minder opvalt?

G.
Old 11-06-2007, 13:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Nog héél eventjes... zou er nu nog mogelijks iets aan te doen zijn?
Ik vrees van niet. Ik heb toch niet zo direct een kant-en-klare oplossing.

Ik heb vroeger wel al eens ongeveer hetzelfde voorgehad en heb toen de kreukjes weggeschuurd, wat natuurlijk tot gevolg had dat er stukken van de decal verdwenen ook. Die heb ik dan met het penseel bijgeschilderd waarna er enkele royale lagen vernis overheen gegaan zijn. Maar ik weet niet of je dat ziet zitten...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 11-06-2007, 13:52
De Paddock Regular

Neeh... zie ik niet zitten... Ik denk dat ik zo verder ga vernissen dan...

Kheb vier dozen van deze Porsche liggen, volgende keer beter? Jammer toch... Op voorhand had ik getwijfeld om het aan jou te vragen om die body te spuiten en te decallen om dat ik schrik had dat ik het bij het decallen zou verklooien. De decals leggen was echt zeer goed gelukt... tot deze morgen dan!

G.
Old 11-06-2007, 20:18
De Paddock Regular

Zo zag hij er dus uit na die twee dunne vernisbeurten. Tis echt te zien da't dunne beurten zijn ook, aan de nevelige structuur... Maar ik heb dat eerst altijd bij een dun laagje. Komt wel goed nadien bij mij.

Linkse vleugel: even strak als voor het vernissen!

Dak... ook geen verkreukeling te herkennen:

Rechtse vleugel (ajajaj... tis weer rechtse vleugel... in tijden van verkiezingen): wel kreukeltjes!

Zo ziet het totaalbeeld eruit... de kleine kreukeltjes zijn er jammergenoeg, maar het valt al bij al nog mee op het zicht vind ik.

Nog es de linkse vleugel... "strak in de ..." zoals we wel eens zouden durven zeggen!

Nu zit de body onder de eerste volle laag vernis, de kreukeltjes op de rechtervleugel vallen al een stuk minder op.

Links en rechts reageren verschillend... raar toch...

G.
Old 11-06-2007, 21:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Tiens, ik ken die tafel percies

Wat het model betreft: vingers kruisen en hopen dat het allemaal goed komt door de lagen vernis...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 12-06-2007, 07:13
De Paddock Regular

Ja... die tafel zal je inderdaad bekend voorkomen...

Zoals je op de laatste foto ziet, werd de 935 verder vernist... In't begin zal alles er goed uit... mooie volle blinkende laag. Hetgeen het ook op het gewone wit gespoten gedeelte is gebleven. De decals anderzijds hebben weer gereageerd op de vernis. De "neusdecal" bijvoorbeeld, is nu ook meer beginnen opwerken... De rechtervleugel blijft wel zo strak als wat... Ik versta het echt niet meer hoor pfff...

G.
Old 13-06-2007, 18:00
De Paddock Regular

Opdate over de verniswerken:

Neusdecal vervormt nu ook...

Achterste decal heeft zich duidelijk nog wat meer "gezet":

Ondertussen Jacky toch maar al wat bijgewerkt:

Deze foto's zijn van deze morgen vroeg eigenlijk, vandaag nog eens een dikke laag vernist en ondertussen ziet de auto er alweer anders uit. Wel hem wel nog niet van onder z'n cover halen om foto's te nemen.

To be continued...

G.
Old 14-06-2007, 12:52
De Paddock Regular

Ondertussen ligt er nog een dikke laag meer op... en de kreukels beginnen minder op te vallen. Alles wordt visueel uitgevlakt door de vernis denk ik... toch een beetje goed nieuws dus. In alle geval... ik ga hem niet in de remolie duwen... ik ga er eerst een seizoentje zo mee rijden...

Om mijn frustratie in deze 935 te verwerken heb ik het volgende gedaan. Een andere dikke 935 gekocht... van Exoto, maar vond nergens plaats op het board om hier iets over te posten. Toch wil ik er wat over kwijt!
Threadje op ons Petit Spa Forum:

G.
Old 14-06-2007, 15:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
..., maar vond nergens plaats op het board om hier iets over te posten. Toch wil ik er wat over kwijt!

G.

Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
"Hieronder valt alles wat niet thuishoort in de diverse modelbouw-subfora, inclusief vraagbaak, hints & tips en varia."

Alles wat niet thuishoort in een specifiek subforum hoort in "Algemeen" thuis.
Reply With Quote
Old 15-06-2007, 16:04
De Paddock Regular

Ondertussen heb ik toch maar beslist om de 935 niet in de remolie te zwieren. Althans nog niet... ik ga er eerst een seizoentje zo mee rijden en dan gaat de wagen naar een privéstal en wordt hij dus herspoten en herdaan. Dus bij deze toch nog een update!

Jacky wat verder gedetailleerd: in de manual spraken ze van gele handschoenen, maar op foto's is te zien dat ze rood zijn vanbuiten en "zeemvelachtigkleur" van binnen... Heb ze dan ook aangepast zoals het hoort! Heb ook de strepen op de armen en benen meer op de Martini-strepen proberen doen lijken. Ondertussen heb ik ook al eerste deel van ScaleRacing gordeltjes gelegd die over de gegoten gordeltjes gaan... Jacky z'n helm ziet er ook al meer Jacky uit. Als brave huisvader heb ik dus geluisterd naar de ervaren modelbouwers en heb ik nu zelfs de kleine decalletjes op z'n helm geSOLd. Nu moet er enkel nog een schermpje op de helm komen, bij andere pogingen is me dat altijd goed gelukt met de schermpjes vanbinnen te grijs of zwart schilderen, zodat lijm erachter niet opvalt. Nu moet er dus een klaar schermpje op... enige tips voor zo'n klein spul klaar te lijmen zonder zichtbare restjes? Ik dacht aan Micro Crystal Clear... omdat ik dat heb liggen... Uit ervaring weet ik dat het inderdaad zeer klaar opdroogt, maar dat het weinig schokken kan verdragen, maar zo'n schermpje zal het wel op zijn plaats houden zeker?

Linkse vleugel... blinken voor zot en strak als wat. Zoals je op de foto ziet is er echter bij het leggen van de laatste laag vernis blijkbaar een lopertje in de vernislaag gekomen. Hoe polier ik er dat best uit?

Rechts dan weer... :-[ Gelukkig valt het irl veel minder op dan op deze close-up foto:

Dit weekend het interieurken verder doen...

G.

Last edited by MFahrer; 15-06-2007 at 16:11.
Reply With Quote
Old 15-06-2007, 21:45
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Lijmen met epoxy ... zeer weinig gebruiken en het is oersterk! Doordat het dik vloeibaar is is het ook goed met een tandenstoker aan te brengen.
Reply With Quote
Old 15-06-2007, 23:22
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Je kan het vizier ook met 2 "pinnetjes" vastzetten, zoals bij een echte helm. Zoals Guy deed met zijn Senna Toleman. Foto er even bijgezet, dat ge ziet wat ik bedoel.

Reply With Quote
Old 18-06-2007, 06:36
De Paddock Regular

Heb het schermpje toch maar gekleefd (met Fendermender - zeer stevige kleurloze R/C lijm). Ik vond geen pinnetje dat klein genoeg was om het deftig te doen. Ondertussen heb ik Jacky zijn gordeltjes geven ook zo komt hij in de Porsche te zitten:

Het rolkooitje dat in de wagen zit is zeer beperkt, daarom bouw ik de rest eraan...

Iemand al een idee voor die vernislopertjes weg te polieren waar ik hierboven over sprak?

G.

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules