De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 11-10-2009, 22:53
RKG RKG is offline
De Paddock Regular

Het heeft er toch even gestaan?!

Is dit dan nogal gebeurd, aangezien er "Opnieuw" als eerste post in uw staat...
Old 12-10-2009, 17:11
joost joost is offline
De Paddock Regular

Ja met een ITV van Christian Lahaye
Reply With Quote
Old 12-10-2009, 22:22
joost joost is offline
De Paddock Regular

Mooie quote:

"A final word directed at the promoters from the dsc Editor

DSC and its predecessor sites have covered Belcar and Belgian GT for well over a decade. We've celebrated its triumphs and we've tried to offer constructive comment when things have been more difficult.

A sensible promoter will value the more direct engagement that unfettered media coverage brings - We owe it to our readers to report it as we see it. We'll continue to do just that in Belcar's new era. "
Reply With Quote
Old 14-10-2009, 21:17
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by joost View Post
Opnieuw een artikel dat de eigenaars van autosport.be niet willen zien verschijnen:

De afgelopen weken is er heel wat water naar de zee gevloeid en niet in het minst via de hoofdkwartieren van de Belgische autosportfederatie, de circuitpromotoren en Circuit Zolder. De grote revolutie in de nationale circuitracerij is er uiteindelijk niet gekomen, maar het is misschien toch even tijd om na alle persberichten de zaken even in perspectief te plaatsen.

Een eerste grote verandering is het verdwijnen van het regionale VAS kampioenschap, (lees de Dunlop Endurance Cup) en het Franstalige ASAF uithoudingskampioenschap. Het Dunlop-kampioenschap ontstond in 2008, kende veel bijval en was een prima platform voor de amateurautosport. Het verdwijnen van wat de opvolger van de Touring Cup was en diens Franstalige tegenhanger zou op termijn wel eens negatieve invloed kunnen hebben. Waarom?

Iedere sport heeft een basis en instapniveau nodig, waaruit een doorstroom naar hoger niveaus wordt gecreëerd en die basis verdwijnt dus nu. Waar moeten startende teams en rijders nu de stiel leren?

Blijven over de BTCS en de herboren Belcar. Laten we beginnen met de BTCS. Het Belgian Touring Car Championship blijft in grote lijnen zoals het was en kan in 2010 hopelijk de groeitendens van 2009 doorzetten en misschien wel het niveau van 2007 opnieuw bereiken. Voorwaarde is uiteraard dat de huidige topteams, zoals Kia, KS, Delahaye... blijven en dat er nog enkele mooie nieuwkomers à la DVB Racing, dat in 2010 een Mégane zal inzetten, bijkomen. De kalender verliest een meeting – van zeven naar zes meetings -, wat gezien de huidige financiële context zeker niet slecht is, maar voor het overige is continuïteit dus troef. BTCS zou zo wel eens het topkampioenschap van ons land kunnen worden.

Wat met de Belcar? Het nieuwe GT-kampioenchap erft een oude naam en is een mix van de huidige Belgian GT – zo wordt de indeling in D1, D2 en D3 behouden – met de raceformats van de Dunlop Endurance Cup, gaande van 2 uur tot 10 uur. En hier wringt het schoentje misschien wel. Want de promotoren willen de GT3-klasse als referentiecategorie behouden, maar deze wagens zijn noch technisch, noch financieel voor het langere werk gemaakt.

“GT3 is voor ons land te duur”, liet Christian Lahaye recent nog optekenen, dus is deze dure wagens in langere races laten uitkomen eigenlijk een paradox, een dure paradox. Enkele van de oude en nieuwe GT3-topteams hebben zich ondertussen al kritisch over het nieuwe kampioenschap uitgelaten.

Anderzijds krijgen we wel weer wat meer gevulde startvelden, wat per definitie positief is en misschien komt de GT4-klasse eindelijk tot ontplooing.

Rest ook de vraag of alle teams uit de Dunlop Endurance Cup gelukkig zijn met een overstap naar het nationale niveau en we moeten ons zelfs de vraag stellen of al die teams überhaupt wel hun plaats op het nationale niveau hebben? Anderzijds kan het voor jonge, dynamische teams ook een springplank naar meer zijn, want ook teams als SRT, ProSpeed... begonnen ooit in wat toen nog de oude Belcar was en spelen nu vooraan op internationaal niveau mee.

Misschien had een revolutie in plaats van een evolutie wel een alternatief kunnen vormen. Een nationaal GT4-kampioenschap naar Nederlands model en daarnaast de Dunlop Endurance Cup behouden, vergde meer moed, risico en werk, maar was op langere termijn misschien wel een goed alternatief geweest. Afwachten dus maar.
Resten er de alarmerende geruchten over het verdwijnen van de Renault Clio Cup, waardoor de laatste der sprintkampioenschappen van de Belgische kaart zou verdwijnen. Misschien vormen een mogelijke nieuwe cup of de Legend Cars een oplossing?

Hopelijk baart het autosportseizoen 2009 nog twee mooie kampioenen op 24 en 25 oktober en vormt een lange en koude winter de voorbode van de renaissance van onze circuitsport.
Het kan raar lopen in een mensenleven Bovenstaande quote sluit precies aan hoe ik de toekomst zie en in bepaalde mate op dit forum heb "geplubiceerd". Toekomst op korte termijn (2010) ziet er misschien mooi uit maar wie verder kijkt ziet alleen maar diepe dalen en andere nare visioenen.

Wat zijn forums toch mooi, een vrij geluid mag hier nog gelezen worden. Dat forums macht hebben? 100% zeker, afhankelijk van hoe bepaalde gesprekken op 19 oktober verlopen zal ik na die datum mijn "memoires" wereldkundig maken. Als het positief verloopt dan is het een zachte versie Negatief? Alle details, namen & adressen plemp ik zo op het net Mensen mogen gerust vertellen dat ik een klootzak of eikel eerste klas ben. Geen probleem, maar als ik onterecht word beschuldigd dan komt een ander Markje om de hoek kijken. Voor de personen die het aangaat: U bent gewaarschuwd.

Terug naar de toekomst van de circuitsport in BE. De aanwas en continuiteit voor BE is in gevaar. Autosport is een bedrijf, coureur/team zijn de klanten. Elk gezond bedrijf moet ieder jaar een bepaald percentage aanwas hebben van nieuwe klanten. Bestaande klanten verdwijnen naar de concurrent (lees: de vrouw, kinderen, etc) en sommige klanten overlijden/stoppen (lees: geldgebrek, marktomstandigheden, minder sponsors, failliet etc). Je moet dus nieuwe klanten winnen om je onvermijdelijke verlies te compenseren. Ook al ben je nog zo goed, er gaan altijd klanten verloren.

Zie de situatie in BE voor Autosport vanaf 2010: Er ligt wel een verdomd hoge drempel om in te stappen. Per direct krijg je drie dagen wedstrijd voor je kiezen. De aanwas van nieuwe teams/coureurs zal minimaal zijn. Vanaf 2011 ga je die pijn voelen. Je mist dus een regionale/provinciale instapklasse, de voedingsbodem is dus zeer mager voor de toekomst voor de aanwas.

Kijk ik naar mezelf. Stel: ik wil racen in de situatie waarin ik nu verkeer. Ja, een racewagen (Clio, generatie enkele edities terug) kan ik kopen. Operationele kosten lukt ook nog wel met een aangepaste levenstijl, wellicht nog enkele bevriende relaties die me een paar honderd euro geven in het kader van relatie-management Vrienden en bekenden die han- & spandiensten leveren op een zondagmorgen leveren lukt me ook nog wel. Ja, ik ga van start in de Zolder Sprinters Cup. Op die manier leer ik het wereldje en de contacten. Afhankelijk van mijn capaciteiten kan ik mezelf ontwikkelen tot een deelnemer aan de Zolder Touring Cup (DSMEC) en heel misschien op een langer tijdstraject tot de Belcar.

2010? Meteen van start in de Belcar? Ik mis simpelweg twee elementaire leerstappen! Anders gezegd: ik kom nooit aan racen toe! Wederom een prospect verloren voor de circuitsport Geef mijn centjes wel ergens anders uit

Uiteindelijk graaft de RACB op deze manier haar eigen graf m.b.t. circuitsport en het voortbestaan van Zolder & Spa. Niemand kan alleen leven van internationale meetings. De komende jaren zal het percentage bedrijfs-incentives drastisch afnemen. Trackdays gaan op geen enkele manier de leemte opvullen van ontbrekende bedrijfs incentives en weinig opleverende nationale meetings gezien het verwachte aantal deelnemers.

Wie gaat dit gat opvullen? Na dit epistel ingetikt te hebben ga ik geloof morgens eens bellen met een bepaalde meneer in NL. Ga ik eens voorstellen om een BE filiaal te openen.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 14-10-2009, 21:35
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Huub V.?
Reply With Quote
Old 14-10-2009, 23:36
Drivejay's Avatar
Drivejay Drivejay is offline
De Paddock Rookie

2010? Meteen van start in de Belcar? Ik mis simpelweg twee elementaire leerstappen! Anders gezegd: ik kom nooit aan racen toe! Wederom een prospect verloren voor de circuitsport Geef mijn centjes wel ergens anders uit

QUOTE]

Mark,
je vergeet de BHC, een echte sprintersklasse en betaalbaar. In klasse 3 mogen youngtimers (Golf, BMW 3 reeks etc) meerijden. Hoeft echt niet duur te zijn en perfect als leerschool.

Mvg
Jerry
Old 14-10-2009, 23:59
Pascal Pascal is offline
A4993

Blijkbaar stelt niemand zich de vraag WAAROM de VAS geen organisatie meer doet (tip : of mag doen) op het circuit ? Misschien ligt in dat antwoord wel de sleutel waarom er geen opstapklasse meer is. Daarover is blijkbaar niets of niet veel over bekend. Ik heb er alleszins nergens iets over gelezen....

C U
Reply With Quote
Old 15-10-2009, 00:38
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally Posted by Pascal View Post
Blijkbaar stelt niemand zich de vraag WAAROM de VAS geen organisatie meer doet (tip : of mag doen) op het circuit ? Misschien ligt in dat antwoord wel de sleutel waarom er geen opstapklasse meer is. Daarover is blijkbaar niets of niet veel over bekend. Ik heb er alleszins nergens iets over gelezen....

C U
omdat de RACB heeft beslist dat enkel zij licenties mogen uitdelen en alle andere wedstrijdne dus piraatwedstrijden zijn.

Reply With Quote
Old 15-10-2009, 08:07
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

Quote:
omdat de RACB heeft beslist dat enkel zij licenties mogen uitdelen en alle andere wedstrijdne dus piraatwedstrijden zijn.
Neen dus, compleet naast de kwestie

Volgens informatie uit een toch wel zeer betrouwbare bron zijn circuitwedstrijden onder VAS of ASAF vanaf 2010 niet uitdrukkelijk verboden. Maar vanaf 2010 mogen deze wedstrijden geen directe of indirecte concurrentie vormen met de nationale kampioenschappen Omloop.
Reply With Quote
Old 15-10-2009, 08:26
tarzancorner's Avatar
tarzancorner tarzancorner is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by FIRE View Post
Huub V.?
Zal niet zo gauw gebeuren ivm de problemen die de DNRT heeft met Zolder. Er waren de afgelopen keer problemen met de geluidsnorm,teams willen
niet meer komen,op spa mogen door de weeks geen wedstrijden gereden
worden, alleen testen of vrij rijden.
In het weekend Zolder of spa af te huren is gewoon te duur.
Wat betreft GT3 deze doen het toch niet zo slecht, de 24 van zolder
is gewonnen door een GT3 en op spa verrasten de AUDI R8 toch ook.
Reply With Quote
Old 15-10-2009, 08:26
RKG RKG is offline
De Paddock Regular

Was Skylimit events niet bezig met een opstapklasse?!
Old 15-10-2009, 09:19
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by tarzancorner View Post
Wat betreft GT3 deze doen het toch niet zo slecht, de 24 van zolder
is gewonnen door een GT3 .
Dat was een GT2 van de vorige generatie met een GT3 krachtbron...
Old 15-10-2009, 11:21
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
En die Audi was al meer een GT1 2010

Reply With Quote
Old 15-10-2009, 14:43
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Quote:
Originally Posted by Dries DS View Post
Neen dus, compleet naast de kwestie

Volgens informatie uit een toch wel zeer betrouwbare bron zijn circuitwedstrijden onder VAS of ASAF vanaf 2010 niet uitdrukkelijk verboden. Maar vanaf 2010 mogen deze wedstrijden geen directe of indirecte concurrentie vormen met de nationale kampioenschappen Omloop.
Met andere woorden: De RACB eist een monopolie op. Niet gezond voor de autosport in België
Old 15-10-2009, 22:08
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by Drivejay View Post
Mark,
je vergeet de BHC, een echte sprintersklasse en betaalbaar. In klasse 3 mogen youngtimers (Golf, BMW 3 reeks etc) meerijden. Hoeft echt niet duur te zijn en perfect als leerschool.

Mvg
Jerry
Dat klopt voor een gedeelte maar ook hiervoor moet je eerst de "nationale zooi" in huis halen. Dat lijkt me voor veel mensen toch een grote drempel.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules