![]() |
|
|
||||
|
||||
weer mooie details
|
||||
|
||||
Eindelijk, na een kleine 6 maanden heb ik de tijd en goesting terug gevonden om verder te doen met deze toch mooie hobby. Er staan hier een model of 4 waaraan begonnen is, maar niet allemaal tegelijk, eerst gaan we dit varkentje ens wassen, of beter gezegd verder afwerken. Daarna volgen de Capri en de Golf, maar in welke volgorde weet ik nog niet. Er staat ook nog ne verbrede 350 in de bodyshop, een geit in de stal en een 280Z op de koer.
![]() Een tijdje geleden heb me eens zo'n potje panel line accent color aangeschaft van Tamiya en ik moet zeggen dat wekt prima. Dat spul is zo dun, dat vloeit dadelijk door alle panellines. Als het opgedroogd is, kan je het overtollie verwijderen met een in white spirit gedrekt vodje. Die Gunze vernis kan daar wel tegen. Een paar kleine stroken waren echter niet diep genoeg uitgekrast en daar werd de verf deels weggeveegd. Vooral daar waar de voorbumper aan de carrosserie is bevestigd. Ik durfde daar niet te veel te krassen uit vrees dat de voorbumper los kwam. Mijn tekenpen helpt me dan uit de nood. Achteraan werd het 3de remlicht aangebracht onder de spoiler en het achtermistlicht. Vooraan werd de grille aangebracht. Omdat de naden van de zetels toch al donker kleurden na het spuiten, heb ik ze extra ingekleurd met die panellineverf. heeft wel iets vind ik.
|
||||
|
||||
Dan zijn we wat details gaan aanbrengen, oa deze zijpinkers met het Z-logo. Deze moeten nog ingekleurd worden met smoke langs de binnenzijde.
De lichtunits, zowel voor als achter, werden ook afgewerkt. Voor: Achter; Ook de glaasjes voor de achterlichten werden vervolledigd. Het is niet veel, maar we zijn terug begonnen. ![]()
|
||||
|
||||
mooie werken,
Zo een potje moet ik ook eens aanschaffen, thx voor de tip want wist niet eens het bestaan hier van
|
||||
|
||||
Ik heb de gehele thread met zeer veel interesse gelezen : zeer knap werk, dat komt zeker goed !
Heb echter nog wat (basis)vragen : - welke ovenreiniger gebruik je ? Die van HG heeft de nieging plastic te doen smelten :s - waarmee ontvet je ? terpentijn, wasbenzine, wassen in zeepsop ? - welke tool gebruik je om de paneellijnen te krassen ? - ik zie dat je ondereeltjes vaak op stojes zet om ze te spuiten : hoe zet je die dan vast ? stukje tape achteraan of zo ? OK, bij een stuurtje is dat vrij makkelijk (stokje klemt), maar bij deurpanelen vb :s ? |
|
||||
|
||||
Verkrijgbaar in 3 kleuren: zwart, grijs en bruin.
|
||||
|
||||
ik vind de afwerking met panel line accent color wel zeer mooi, het is immers hetgeen je in werkelijkheid ook ziet
![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
- Ik gebruik inderdaad de ovenreiniger van HG, je onderdelen zijn op een mum van tijd ontchroomd en ik heb nog geen vervormingen vastgesteld. -Ontvetten doe ik gewoon met een sopje afwaswater: Wat derft afwasmiddel en warm water, daarna droog ik af met een oude keukenhanddoek, deze laat geen stof achter. Daarna plaats ik mijn model op zijn spuitstandaard en blaas hem verder droog (hoeken en kanten) en stofvrij met perslucht.(lage druk) -Om mijn panellines in te krassen gebruik deze tool van trumpeter; Er zijn er ook anderen op de markt. -Die stokjes die ik gebruik zijn gewoon de stukjes sprue waarin de onderdelen vasthangen, ik knip die af, vijl de kop mooi vlak en plak ze met secondenlijm vast aan de achterkant van het te spuit onderdeel. Na afloop breek je die stokjes gewoon af van je onderdeel. Als er gaatjes in je onderdeel zitten, steek ik daar gewoonlijk een tandenstoker door, op die manier kan je je onderdelen ook vasthouden om te spuiten. Hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden. Als er nog vragen zijn; Shoot.
|
||||
|
||||
bedankt voor je antwoorden, zeer duidelijk
![]() Die sprue-stokjes & secondelijm = geniaal ![]() Wat betreft die hg ovenreiniger : ik had een oud model (met zeer oude verflaag) in een emmer gezet, ovenreiniger over gespoten (schuim), laten staan, en volgende ochtend zat de verf er nog op, schuif was vloeibaar geworden en had de onderkant onderkant van het model aangevreten (daar waar het model in de vloeistof stond) Wat betreft die panel line detailer : heb hetzelfde instrumentje, maar ik vind het verdomd moeilijk om ermee te werken, ik "schiet" telkens uit :s Last edited by bzguy; 15-01-2013 at 02:59. |
|
||||
|
||||
Quote:
I.v.m. de panellines. Zelf heb ik verschillende tools geprobeerd en ik ben erachter gekomen dat, voor mij dan toch, een dikke naald het beste werkt om panel lines uit te krassen. @ Johny : Die verf om panel lines in te kleuren, zou dat niet gewoon sterk verdund tamiya verf zijn? Ik heb deze ook al in mijn handen gehad maar de manier van werken is identiek aan verf die verdund is.
|
||||
|
||||
Quote:
Overigens werkt het wel goed om het chroom van plastic af te halen ![]() Quote:
![]() Heb gewoon een dikke stevige naald in de houder voor m'n boortjes geplaatst zodat ik een goede grip heb.
|
||||
|
||||
Quote:
Op de DS3 gebruik ik nu PE-mesjes van Crazy modeler. Mss toch eens teruggrijpen naar waar ik oorspronkelijk wel tevreden van was.
|
||||
|
||||
PE-mesjes zijn erg geschikt voor rechte panel lines. Maar als je met bochtige lijnen zit, of gewoon in de hoeken van de panel lines ben je met een naald beter af. Die krast in alle richtingen terwijl een PE-mesje slechts in één richting krast. Eigenlijk is het ideaal als je een combinatie van beide gebruikt...
|
|
||||
|
||||
Quote:
Voilà, 1 vraag over het uitkrassen van panellines, levert heelwat verschillende antwoorden op wat betreft de toegepaste technieken. Om het met de woorden van een zekere Piet te zeggen: Wa hemmen we heleerd vandoag ![]()
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. Last edited by Nismo; 16-01-2013 at 00:48. |
|
||||
|
||||
mooie werken johny bestaat dat ook op waterbasis die paneline verf ?
|
|