Zoals jullie weten probeer ik de hoofdbouwers hier al maanden te overtuigen om eens achter het stuur te kruipen van een slotcar op 1/24! Mijn eerste poging was begin vorig jaar, toen ik de heren liet starten met de bouw van een FIA GT om mee te rijden in een endurance race. Vooral Sennake, Huudo en Dominique waren daarmee bezig. Door omstandigheden is het er uiteindelijk niet van gekomen, maar de formule bleef wel hangen bij beide partijen! Dat merkte ik tijdens mijn laatste gesprek met Huudo in Jabbeke.
Een paar weken geleden heb ik met minder tamtam mijn nieuw voorstel doorgespeeld aan de geďnteresseerden van de vorige keer. Volgende maand wordt er op Petit Spa een nieuwe klasse geďntroduceerd, namelijk de FISA 2 Liters (bij ons is dat een combinatie van BTCC, STW en alle tweeliters van de 24u van Spa tussen 94 en 98). Mijn voostel was nu dat de "heren bouwers" konden meerijden in deze 6 uurse race met een voor hen geprepareerde 2 liter. Schoorvoetend hebben de heren dan toegestemd, hetgeen me echt deugd deed. Wat hen nu nog vooral afschrikt, is de duur van de wedstrijd hetgeen ik perfect kan verstaan! Maar ik ben er vrij gerust in dat die avond sneller zal gepasseerd zijn dan ze denken!
Zelfs zonder hun toestemming had ik me dan ook al aan het bouwen gezet! De basis voor de teamcar is een bestaande 1/24 Carrera slotcar! Een lekker stevige wagen die ik zowiezo uiteindelijk voor mezelf ging ombouwen!
De basis:
De laatste dagen heeft bouw van de Audi A4 heeft concrete vormen aangenomen! Onder het motto... enkel de body wordt lichtjes beschadigd bij zo'n races... heb ik de buitenkant van de body vrijwel standaard gelaten, maar alle andere onderdelen zijn onder handen genomen! Zo'n Carrera body is ook ideaal om uit te lenen, met dat daar weinig of niets kan aan kapot gaan. De wagens zijn veel steviger dan de zelfbouw Tamiya dozen. Nadat het "De Paddock Team" de Audi "geleased" heeft, wordt de body zowiezo volledig afgeschuurd en herspoten en herdecalled! Maar voorlopig ziet hij er zo uit:
Body van Carrera bijna volledig gestript:
Binnenzijde redelijk uitgeschuurd om het gewicht te laten zakken en er is veel meer plaats gemaakt in de wielkassen:
Het standaard interieurtje wordt volledig vervangen door een lexan exemplaartje met veel meer detail! Zo heb ik volgens het principe van de Mégane de rolkooi van scratch gebouwd, met een voorbeeldje naast me:
Ook de ruiten zijn aangepast! Waar de ruiten vroeger één geheel vormden (een omgekeerd doorzichtig bakje zoals bij de meeste modellen), bestaan ze nu uit een achterruit met achterste zijruiten en een aparte voorruit. Het "glas" aan de binnenkant van het dak is ook verwijderd:
De grote stukken leveren al een gewichtsverlies van 3.7 puur topgewicht uit! En ik kan je zeggen, er is een pak meer afgegaan dan ik hier kon recupereren! Geschatte winst is zo'n 4.5 gram topgewicht!
Het interieurtje naast het originele, zoek de 5 veschillen:
Dryfit:
...