Quote:
Originally Posted by gert mertens
Zo,
Bij deze een posting van het werk der afgelopen dagen,
De cowling is gespoten.
Ben er niet 100% tevreden van maar het kan er mee door voor een eerste moto-model.
Het is wél goed dat ik weet wat er fout gegaan is.
Sommige decals zijn na het vernissen nog zichtbaar....die hebben te lang in het water gelegen (dom fuck beginnersvout).
De vernis is op de zijflanken té dik gespoten .....en dit komt door de verdunning.
Geen probleem,ik bouw hem af en volle moed naar de volgende.
tot de volgende posting.
Grtz
G 
|
Even wat comments bijzetten in m'n gekende RR stijl (rechtvaardige rechters).

Om iets meer precieze info te geven, trek ik uit elkaar wat je hier vermeld hebt.
1. Decals na het vernissen nog zichtbaar omdat ze te lang in het water hebben gelegen? Sta me toe, maar na 20 jaar civiele modelbouw, is dat al één van de betere excuses die ik gehoord heb... Uiteraard zijn die nog zichtbaar, zeker als je alles in 1 go probeert te vernissen. Dat brengt me naadloos bij punt 2.
2. Vernis te dik gespoten owv de verdunning... ? Toink! Ik wil best geloven dat door een teveel aan verdunning, je in de eerste "vernis run" niet alles netjes gedekt krijgt. Maar... maar, maar, maar... dat is/mag/kan nooit de bedoeling zijn, want...
Als je een body gaat vernissen - of je nu decals wilt sealen of niet, maakt eigenlijk niet uit - doe je dat steeds stapsgewijs (tenzij je met een groter spuitpistool werkt en echte autolakken vernis bezigt, want dan is het een ander verhaal, maar hier niet aan de orde veronderstel ik). Je werkt immers op schaal en niet op een echte auto. Bij een echt exemplaar wordt er een mooie laag op gespoten die dan ook nog eens in de oven blijft bakken. Die hebben het dus wat makkelijker, nu ja, wat heet makkerlijker, maar hebben ook een tijdscomponent waarmee ze moeten rekening houden: time is money. Bij een model is vernissen in 1 go een tricky aangelegenheid owv lopers enz. Dus, in stappen. Eerst een mistlaag, decals vastzetten. Daarna wat opschuren, dan 2de laag, terug opschuren en evt. een derde laag. Na deze 3de laag, als je echt een spiegel wil, terug opschuren en dan compounden.
Ik heb er ooit eens een 22-stappen plan! over geschreven. Dat staat in onze
Hints & Tips, maar om het zoeken te beperken tot het strikte minimum, zet ik even de link erbij:
Hoe een body spuiten? - Guido's 22 STAPPEN PLAN! - de ultieme kleur- en verf thread. Als je googeld op "Guido's stappen plan", kom je er ook...
Dus, ofwel zegt ge: hier ben ik content mee en is de kous af, maar het zou zonde zijn van de mooie bouw en detaileringswerken vakkundig de nek om te wringen met een middelmatige bodyafwerking. Oftewel zegt ge: bon, dit was de eerste stap, ik moet gewoon verder doen.
Hoe? Superfijn schuurpapier en alles terug mat zetten, mbv water schuren. Opletten dat ge er nergens doorheen schuurt en als alle putjes en appelsien weg zijn, breng je de 2de laag aan. Je zal zien dat bij het schuren de randen van de decals ook gaan vervagen. Als je dit dan enkele keren herhaalt (zoals in het plan beschreven), heb je niet alleen een spiegel, maar zijn ook in één en dezelfde beweging de decalranden verdwenen.
GLM! (good luck matey)
ps. dit is het moment waar de kat op de militaire modelbouwkoord komt gekropen...