De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 30-03-2009, 00:17
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular

Hej gasten,
Tijd om het werk van de afgelopen dagen te laten zien.
Bij deze de pics van het "blokje".

De wash is gedaan met olieverf en nadien "geblend".
Het warmgrijs geeft enorm goed op de kleuren van Alclad.
Ben er zelf behoorlijk tevreden van.
Eindelijk kan ik nu enkele onderdelen in mekaar gaan zetten want het frame is ook voor 90% klaar.
Nu nog met zilverpasta enkele "highlights" aanbrengen en klaar is Gert.
Volgende week een nieuwe posting.
Grtz
G
Reply With Quote
Old 30-03-2009, 22:02
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Ziet er goed uit, voor wat mij betreft.
De keuze voor de olieverf is een goeie geweest: heel subtiel maar wel zichtbaar waar het nodig is. Perfect!
Old 30-03-2009, 22:04
Dominique's Avatar
Frecking Nuts ...

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
... want op weekend met het voetbal....
Op weekend met watte?
Kunt ge dat in miniatuur bouwen ?
Old 12-04-2009, 22:15
De Paddock Regular

Zo,
Bij deze een posting van het werk der afgelopen dagen,
De cowling is gespoten.
Ben er niet 100% tevreden van maar het kan er mee door voor een eerste moto-model.
Het is wél goed dat ik weet wat er fout gegaan is.
Sommige decals zijn na het vernissen nog zichtbaar....die hebben te lang in het water gelegen (dom fuck beginnersvout).
De vernis is op de zijflanken té dik gespoten .....en dit komt door de verdunning.
Geen probleem,ik bouw hem af en volle moed naar de volgende.
tot de volgende posting.
Grtz
G

Reply With Quote
Old 12-04-2009, 23:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Zo,
Bij deze een posting van het werk der afgelopen dagen,
De cowling is gespoten.
Ben er niet 100% tevreden van maar het kan er mee door voor een eerste moto-model.
Het is wél goed dat ik weet wat er fout gegaan is.
Sommige decals zijn na het vernissen nog zichtbaar....die hebben te lang in het water gelegen (dom fuck beginnersvout).
De vernis is op de zijflanken té dik gespoten .....en dit komt door de verdunning.
Geen probleem,ik bouw hem af en volle moed naar de volgende.
tot de volgende posting.
Grtz
G
Even wat comments bijzetten in m'n gekende RR stijl (rechtvaardige rechters). Om iets meer precieze info te geven, trek ik uit elkaar wat je hier vermeld hebt.

1. Decals na het vernissen nog zichtbaar omdat ze te lang in het water hebben gelegen? Sta me toe, maar na 20 jaar civiele modelbouw, is dat al één van de betere excuses die ik gehoord heb... Uiteraard zijn die nog zichtbaar, zeker als je alles in 1 go probeert te vernissen. Dat brengt me naadloos bij punt 2.

2. Vernis te dik gespoten owv de verdunning... ? Toink! Ik wil best geloven dat door een teveel aan verdunning, je in de eerste "vernis run" niet alles netjes gedekt krijgt. Maar... maar, maar, maar... dat is/mag/kan nooit de bedoeling zijn, want...

Als je een body gaat vernissen - of je nu decals wilt sealen of niet, maakt eigenlijk niet uit - doe je dat steeds stapsgewijs (tenzij je met een groter spuitpistool werkt en echte autolakken vernis bezigt, want dan is het een ander verhaal, maar hier niet aan de orde veronderstel ik). Je werkt immers op schaal en niet op een echte auto. Bij een echt exemplaar wordt er een mooie laag op gespoten die dan ook nog eens in de oven blijft bakken. Die hebben het dus wat makkelijker, nu ja, wat heet makkerlijker, maar hebben ook een tijdscomponent waarmee ze moeten rekening houden: time is money. Bij een model is vernissen in 1 go een tricky aangelegenheid owv lopers enz. Dus, in stappen. Eerst een mistlaag, decals vastzetten. Daarna wat opschuren, dan 2de laag, terug opschuren en evt. een derde laag. Na deze 3de laag, als je echt een spiegel wil, terug opschuren en dan compounden.

Ik heb er ooit eens een 22-stappen plan! over geschreven. Dat staat in onze Hints & Tips, maar om het zoeken te beperken tot het strikte minimum, zet ik even de link erbij: Hoe een body spuiten? - Guido's 22 STAPPEN PLAN! - de ultieme kleur- en verf thread. Als je googeld op "Guido's stappen plan", kom je er ook...

Dus, ofwel zegt ge: hier ben ik content mee en is de kous af, maar het zou zonde zijn van de mooie bouw en detaileringswerken vakkundig de nek om te wringen met een middelmatige bodyafwerking. Oftewel zegt ge: bon, dit was de eerste stap, ik moet gewoon verder doen.

Hoe? Superfijn schuurpapier en alles terug mat zetten, mbv water schuren. Opletten dat ge er nergens doorheen schuurt en als alle putjes en appelsien weg zijn, breng je de 2de laag aan. Je zal zien dat bij het schuren de randen van de decals ook gaan vervagen. Als je dit dan enkele keren herhaalt (zoals in het plan beschreven), heb je niet alleen een spiegel, maar zijn ook in één en dezelfde beweging de decalranden verdwenen.

GLM! (good luck matey)

ps. dit is het moment waar de kat op de militaire modelbouwkoord komt gekropen...

Last edited by Guido; 12-04-2009 at 23:40.
Reply With Quote
Old 13-04-2009, 11:18
De Paddock Regular

Guido,
Bedankt voor uw leerzame reply !
Bij deze nog wat "comment" van hieruit.
Wat betreft het excuus... Is het niet zo dat de cartograf-decals een lijmlaag hebben die oplost in water?
Als je ze té lang in water laat liggen hechten ze zich dus minder goed vast op het model...
De "softner"(Set en Sol of de Daco)gebruik je om de decal-drager flexibel te maken en zodoende het decal beter te laten aansluiten?
(of ben ik nu écht wel uit mijne nek aan't lullen?)

Wat het vernis spuiten betreft....Ja ik vernis met het échte spul.
3 componenten van Zero paints.
Vernis ,verharder en verdunner.
De bedoeling hier was om verschillende soorten verdunningen te testen.
Bij de voorgeschreven verdunning (van Zero) is het mis gelopen.
Het beste resultaat heb ik verkregen met 50% vernis,40% verharder en 10% thinner.

Om dit alles recht te zetten (op uw advies) zal ik minstens uw tips "proberen" .
(en anders maak ik de body opnieuw,heb hem nog eens liggen)
Het was de bedoeling om de R1 klaar te hebben tegen donderdag ,maar dat gaat nie meer lukken vrees ik...(vertrek naar de beurs in Hongarije)
Dan zal hij klaar moeten zijn tegen Moveleo zeker???
Grtz
en merci,
G
Reply With Quote
Old 13-04-2009, 17:47
Dominique's Avatar
Frecking Nuts ...

De softener voor de decals zijn eigenlijk louter bedoeld om je decal soepeler te maken zodat hij mooier tegen de ondergrond aansluit. De sol gaat hem dan sealen. Het is niet de bedoeling om de lijm door deze producten te vervangen, en het kan dan ook niet als dusdanig worden gebruikt. Opletten met de decals te lang te laten weken dus, want bij mijn weten bestaat er (nog) geen vervangmiddel voor decallijm.

Voor wat betreft de vernis van Zero: we hebben het er al eens over gehad in Jabbeke. Ik houd altijd de voorgeschreven mixing ratio aan (100 delen clear, 50 delen verharder en 10 delen verdunner) en ik heb tot nog toe geen problemen gehad met die verhoudingen (mijn mixing ratio komt dus ergens in de buurt van 60% clear, 30% verharder, 10% thinner). Jij neemt 50% clear, 40% verharder en 10% thinner, wat volgens mij een vrij dikke substantie oplevert. Je gaat volgens mij het probleem hebben dat je hem nog amper zal kunnen spuiten na een minuut of 5, terwijl het goedje is veronderstelt om 30-45 minuten bruikbaar te blijven.

Ook heb je het probleem dat wanneer je de mengverhoudingen wijzigt, je ook de samenstelling (en dus de chemische reactie) van de vernis gaat wijzigen. Dat houdt dus een risico in voor je verflaag eronder, maar wat erger is: ook je decals. Opletten dus.

Ik zal niet zeggen dat ik nooit afwijk van de voorgeschreven mix, maar het enige wat ik me permitteer is af een toe een beetje meer thinner wanneer ik teveel ineens heb geprepareerd en het mengsel begint op te stijven. Maar zelfs dan ben ik erg op mijn hoede om niet teveel aan structuur te veranderen.

Ik kan je tussendoor wel zeggen dat ik voor het spuiten van deze vernis niet mijn Harder & Steenbeck spuitpistool gebruik, maar mijn Badger 155 Anthem met een naald van 0,4. Die is daar precies beter voor geschikt. Maar goed, dat is een persoonlijke invulling.

Succes!
Old 13-04-2009, 19:07
De Paddock Regular

Bedankt voor de reply,
(hebben we allemaal iets aan)
Bij deze het werk van vandaag;

Het witte leder gaat zo blijven,dit kwam beter over met het blauw en de kleur van de decals.
Voor de rest heb ik de zij-cowling vandaag ook opnieuw gemaakt.
Sebiet nog de decals en morgen het vernis.

Grtz
G
Reply With Quote
Old 13-04-2009, 21:21
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Hé Gert, ik ga je gelijk geven wat betreft het witte lederen zitje, staat hem inderdaad mooi.

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
................. want bij mijn weten bestaat er (nog) geen vervangmiddel voor decallijm.

.................................................. .....
Met wat cristal-clear, al dan niet verdund met een beetje water, kan je losgekomen decals perfect terug op hun plaats lijmen. Beetje lijm eronder en glad vegen met een vochtig doekje.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 14-04-2009, 00:07
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Guido,
Bedankt voor uw leerzame reply !
Bij deze nog wat "comment" van hieruit.
Wat betreft het excuus... Is het niet zo dat de cartograf-decals een lijmlaag hebben die oplost in water?
Als je ze té lang in water laat liggen hechten ze zich dus minder goed vast op het model...
De "softner"(Set en Sol of de Daco)gebruik je om de decal-drager flexibel te maken en zodoende het decal beter te laten aansluiten?
(of ben ik nu écht wel uit mijne nek aan't lullen?)
Dat van de in water oplossende lijmlaag van Cartograf decals, weet ik niet. Nog nooit van gehoord, maar dat wil dus niet zeggen dat het zo niet zou zijn. Dat van de softener klopt helemaal. Wat ik wel weet uit ondervinding, is dat door de softener de decal zodanig soepel wordt, dat die als het ware tegen het oppervlak wordt gezogen. Hierdoor kan je zelfs de decals zonder enig probleem mee compounden (om de sol sporen te verwijderen) alvorens je gaat vernissen.

Wat ik bedoelde ivm de decals, is dat je ze nooit onmiddellijk zal kunnen weggevernist krijgen, tenzij je er in één klap, pats, boem een dikke laag overheen kiepert.

Quote:
Wat het vernis spuiten betreft....Ja ik vernis met het échte spul.
3 componenten van Zero paints.
Vernis ,verharder en verdunner.
De bedoeling hier was om verschillende soorten verdunningen te testen.
Bij de voorgeschreven verdunning (van Zero) is het mis gelopen.
Het beste resultaat heb ik verkregen met 50% vernis,40% verharder en 10% thinner.
Wat is er precies misgelopen bij de voorgeschreven verdunning? Heb je ook het advies gevolgt van in 2 keer (2 lagen) te spuiten? Dus eerst een fijn laagje als basis en daarna een iets dikkere wetcoat? Als deze dan uitgehard is, kan je evt. opschuren en nog een laagje bijzetten.

Wat rommelen met de mengverhoudingen maakt in principe niet zo heel veel uit. We, ik gebruik ook de Zero Paints, werken immers niet met weegschaaltjes om de 100% exacte verhoudingen te mixen. Daarenboven spelen ook omgevingsfactoren een rol zoals temperatuur, vochtigheidsgraad enz. Dus is het zo, dat er niet zo heel veel kan mislopen.
- Ofwel doe je teveel verhader erin en begint het spul redelijk snel te harden.
- Ofwel doe je te weinig thinner erin en spuit het niet zo makkelijk. Als dat gebeurd is, laat je model dan drogen en schuur de te dikke lagen terug wat weg.
- Owel doe je te veel thinner en duurt het wat langer vooraleer het goed uitgehard is en zal je niet onmiddellijk de gewenste glans krijgen. Maar ook dat is niet dramatisch, want dan breng je gewoon een 2de laag aan (nadat de eerste is uitgehard en teruggeschuurd).

Quote:
Om dit alles recht te zetten (op uw advies) zal ik minstens uw tips "proberen" .
(en anders maak ik de body opnieuw,heb hem nog eens liggen)
Het was de bedoeling om de R1 klaar te hebben tegen donderdag ,maar dat gaat nie meer lukken vrees ik...(vertrek naar de beurs in Hongarije)
Dan zal hij klaar moeten zijn tegen Moveleo zeker???
Grtz
en merci,
G
Merciekes, hopelijk hebt ge er wat aan. Dat van die "bedoelingen om tegen dan of die tijd een model klaar te hebben", ken ik alles. Lukt nagenoeg nooit omdat ge gaat beginnen stressen en dus binnenweggetjes probeert te nemen. Wegeltjes die je uiteindelijk altijd meer vertraging opleveren dan gewoon geduldig in de file te blijven staan en mee aan te schuiven.

Moveleo is meer dan vroeg genoeg.

Keep us posted!
Reply With Quote
Old 14-04-2009, 00:10
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:

Het witte leder gaat zo blijven,dit kwam beter over met het blauw en de kleur van de decals.
Ge gaat in dat witte zadel toch nog wat extra diepte insteken, mag ik hopen?

Quote:
Voor de rest heb ik de zij-cowling vandaag ook opnieuw gemaakt.
Sebiet nog de decals en morgen het vernis.
Looks good, maar... uwen tijd nemen he.

Keep up the good work!
Reply With Quote
Old 15-04-2009, 22:38
De Paddock Regular

De laatste vorderingen...
Morgenvroeg vertrek ik naar een Modelbouwbeurs in Hongarije.
Laat wel iets weten hoe het is geweest.
Dus geen forum meer tot dinsdag
Bij deze ,de OOgjes

Mijn allereerste "dry-fit"
Al die losse stukken beginnen meer en meer op een moto te gelijken

Grtz,
G
Reply With Quote
Old 15-04-2009, 23:13
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Bij deze ,de OOgjes

Reply With Quote
Old 06-05-2009, 23:13
De Paddock Regular

Tijd voor een kleine update,
Na een week of 3 niks meer te hebben gebouwd terug de draad opgenomen met de R1.
(heb wél veel research gedaan aangaande mijn volgende modellen)
De oogjes hadden nog recht op hun elektrische bekabeling en bij deze;

veel meer kabels (ben er ook vandaag aan bezig geweest) zijn zichtbaar via het "glas" op de cowling.
Mijn hoofdtaak van vandaag was toch de voorvork.
één deel ervan is reeds klaar en ik hoop morgen de tweede te kunnen afwerken.
De remkabels zijn vervangen door dunne exemplaren.

De R1 loopt hiermee op zen laatste loodjes...maar die zijn het zwaarst !!!
De eigenlijke samenbouw hoop ik toch klaar te hebben tegen midden juni.
(meer bepaald tegen 19 juni dan kan ik hem meebrengen naar de meeting.)

Grtz
G
Reply With Quote
Old 07-05-2009, 10:28
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:

Thàt is really sick!
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules