De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Endurance
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: Wat is de grootste bestaande 24-uursrace?
Le Mans 33 63.46%
Spa 9 17.31%
Daytona 2 3.85%
Zolder 5 9.62%
Andere 3 5.77%
Voters: 52. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 28-01-2008, 00:48
Brecht's Avatar
Brecht Brecht is offline
De Paddock Enthousiast

Le-Mans telt dan wel voor geen kampioenschap mee, maar het brengt gewoon de beste Endurance/Sportscars piloten en teams samen.

Het is ALMS/LMS/FIAGT in één race.
Brengt gewoon het beste allemaal samen in 1 race.
Reply With Quote
Old 28-01-2008, 08:17
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Er zijn zeker heroïsche gevechten geweest, maar er zijn zeker net zo goed een belangrijk aantal slaapverwekkende vertoningen geweest.
Dit ga ik zeker niet ontkennen, maar toch 2 bemerkingen:

1) Dit geldt net zo goed voor alle andere 24-uurs races, dus als criterium om daarom Le Mans niet te kiezen is het voor mij niet doorslaggevend (en per definitie dus ook niet om Le Mans WEL te kiezen natuurlijk)

2) Ik ben in Le Mans geweest in 2002 en 2003, en ik ben de eerste om toe te geven dat ik niet zat te wachten op nog maar eens een overwinning van Audi (die van Bentley kon me wel bekoren trouwens), maar eerlijk gezegd maakt dat voor de toeschouwer die op de 24 uur aanwezig is weinig uit: het is een feest dat op maandagochtend begint bij de scrutineering en dat onophoudelijk doorgaat tot en met zondagnacht. Behalve Daytona heb ik ook alle andere 24 uurs races bezocht en hoewel de sfeer daar ook wel speciaal is kan niets aan Le Mans tippen. Daar heeft de doorsnee TV-kijker niets aan natuurlijk, maar ik kan ook alleen voor mezelf spreken. Bovendien kijk ik elk jaar naar Le Mans op TV, en blijf ik toch een trouwe fan. Wat niet wegneemt dat ik stiekem hoop dat Peugeot nu eindelijk eens de hegemonie van Audi kan doorbreken.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 28-01-2008, 09:08
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Die 25-uurs race uit de funcupvalt uit de boot zeker ?
Old 28-01-2008, 10:59
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

In feite kan je alleen maar voor Le Mans kiezen.
Alhoewel het meestal slaapverwekkende vertoningen zijn, de winnaar al van een jaar op voorhand bekend is en een saai circuit. Maar als je aan een piloot vraagt welke 24u hij het liefst van al zou winnen of zelfs maar deelnemen...
Old 28-01-2008, 12:05
Jay's Avatar
Jay Jay is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Grig-O View Post
Ik spreek hier precies met buitenlanders, is er dan niemand een tikkeltje chauvinistisch?
Ik ga volledig voor de 24u van Zolder!!

Het mag dan wel de kleinste zijn van alle 24 uurs races, maar denk dat het voor de piloten verschrikkelijk zwaar is.
Je hebt geen moment om uit te rusten op dit korte circuit!!
Ook de auto moet 24 uren tegen de limiet rijden!

Grtz
Old 28-01-2008, 12:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Ik denk eerlijk gezegd dat hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden.

De vraag is niet "wat is de interessantste bestaande 24-uursrace", noch "wat is de zwaarste bestaande 24-uursrace", noch iets anders, maar gewoon "wat is de belangrijkste bestaande 24-uursrace".

De belangrijkste race, wil toch zeggen dat de race internationaal aanzien wordt als de belangrijkste denk ik, en niet dat ze door een paar Belgen als belangrijkste aanzien wordt. Of een paar Fransen, of Duitsers, om maar iets te noemen. Ook denk ik dat je je dan moet afvragen welke overwinning het meeste glans heeft, het verst verspreid is en zoals Bart al aangaf welke overwinning de piloten het liefst op hun palmares zouden hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dat iets anders kan zijn dan de 24 uur van Le Mans. Vanop ons kleine Belgeneilandje waar we 2 24-uurs races rijk zijn mag dat misschien anders bekeken worden, maar om deze vraag te beantwoorden denk ik dat je het mondiaal moet bekijken, of heb ik de vraag verkeerd geïnterpreteerd Joost?

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 28-01-2008, 13:34
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Guido View Post

24 van Le Mans is door zijn mythe, de meest overroepen koers op deze aardkloot. Telt voor zo goed als niets mee, enkel voor het prestige, steeds erg voorspelbare winnaars - de McLaren in 1995 als uitzondering om de regel te bevestigen -

hoewel je gelijk hebt - de Mazda in '91 was ook niet geheel verwacht, en ik durf hetzelfde zeggen van de BMW in '99
Old 28-01-2008, 18:22
GT2-R's Avatar
GT2-R GT2-R is offline
De Paddock Regular

Eigenlijk is dit een redelijk flauwe discussie vind ik. Als je gewoon de cijfers zou bekijken is er eentje die er met kop en schouders boven uit steekt: Le Mans. Of je er nu van houdt of niet, het is en blijft één van de grootste autosportevenementen ter wereld. Zowel op het vlak van kijkcijfers, het aantal toeschouwers, het deelnemersveld is er niets dat in de buurt komt op dit moment.

Ik zou ook liever de 24u van Zolder of Spa willen zeggen maar je moet de waarheid niet gaan ontkennen. Le Mans is de grootste, face it....
Old 28-01-2008, 18:24
Integra's Avatar
Integra Integra is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by GT2-R View Post
Eigenlijk is dit een redelijk flauwe discussie vind ik. Als je gewoon de cijfers zou bekijken is er eentje die er met kop en schouders boven uit steekt: Le Mans. Of je er nu van houdt of niet, het is en blijft één van de grootste autosportevenementen ter wereld. Zowel op het vlak van kijkcijfers, het aantal toeschouwers, het deelnemersveld is er niets dat in de buurt komt op dit moment.

Ik zou ook liever de 24u van Zolder of Spa willen zeggen maar je moet de waarheid niet gaan ontkennen. Le Mans is de grootste, face it....
Ik vermoed dat de topicstarter toch eerder een persoonlijke mening wil zien om een discussie te starten, dus een rechtlijnig antwoord zoals:"Le Mans is het grootste" is uit den boze.
Old 28-01-2008, 18:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik denk eerlijk gezegd dat hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden.

De vraag is niet "wat is de interessantste bestaande 24-uursrace", noch "wat is de zwaarste bestaande 24-uursrace", noch iets anders, maar gewoon "wat is de belangrijkste bestaande 24-uursrace".

De belangrijkste race, wil toch zeggen dat de race internationaal aanzien wordt als de belangrijkste denk ik, en niet dat ze door een paar Belgen als belangrijkste aanzien wordt. Of een paar Fransen, of Duitsers, om maar iets te noemen. Ook denk ik dat je je dan moet afvragen welke overwinning het meeste glans heeft, het verst verspreid is en zoals Bart al aangaf welke overwinning de piloten het liefst op hun palmares zouden hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dat iets anders kan zijn dan de 24 uur van Le Mans. Vanop ons kleine Belgeneilandje waar we 2 24-uurs races rijk zijn mag dat misschien anders bekeken worden, maar om deze vraag te beantwoorden denk ik dat je het mondiaal moet bekijken, of heb ik de vraag verkeerd geïnterpreteerd Joost?
Quote:
Originally Posted by GT2-R View Post

Wel, dan is dit een redelijk domme thread, gezien "het voor gans de wereld" Le Mans de belangrijkste etmaal race is. Ah ja, de meeste toeschouwers, iedereen wil Le Mans winnen enz. Wel, dan kunnen we net zo goed deze thread sluiten gezien de statistieken aangeven dat Le Mans het belangrijkste is. Puur op cijfermateriaal gezien is er zelfs geen discussie mogelijk schijnbaar.

Quote:
Originally Posted by Integra View Post
Ik vermoed dat de topicstarter toch eerder een persoonlijke mening wil zien om een discussie te starten, dus een rechtlijnig antwoord zoals:"Le Mans is het grootste" is uit den boze.
Inderdaad. Deze thread heeft natuurlijk een reden tot bestaan. Er zit immers een flinke analogie in met een thread "Wie is de belangrijskte F1 coureur?" Hier op moet je, volgens de redeneringen van Sennake en GT2-R, Schumacher op antwoorden, gezien hij het meeste gewonnen heeft, iedereen hem wilde verslaan, enz., enz. Ik garandeer u dat er in die discussie net zoveel voorstanders zullen zijn als tegenstanders (hebben we hier al zo vaak gezien).

Dus, Le Mans mag dan voor meer dan de helft "aanzien" worden als dé belangrijkste 24-uursrace van het jaar, voor mij, en dat is mijn eigen mening, zoals ik de 24h van Le Mans ervaar, zoals ik ernaar kijk, zoals ik het aanvoel, in mijn perceptie dus, is ze dat niet - om de eerder aangehaalde redenen - net zo min als... oh jee, toch maar niet...

Last edited by Guido; 28-01-2008 at 18:44.
Reply With Quote
Old 28-01-2008, 19:10
guntha's Avatar
guntha guntha is offline
De Paddock Regular

LE mans is en blijft volgens mij de grootste. Prachtige geschiedenis.
Old 28-01-2008, 19:27
Grig-O's Avatar
Grig-O Grig-O is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by guntha View Post
Le mans is en blijft volgens mij de grootste. Prachtige geschiedenis.
Sommige races waren vroeger goed, andere zijn dat vandaag.

Er wordt in deze tread gevraagd naar een persoonlijke mening, die ik dan ook geef. Ik zie sommige mensen al uitkijken naar LMS 2008, zeggen dat Lola- Aston Martin, Pescarolo, Courage... geduchte tegenstanders zullen worden van Audi en Peugeot. Dat betwijfel ik ten zeerste. GT1 kent z'n kampioen ook al: Larbre Compétition. Voeg daar nog de magere tv-uitzendingen voor zowel LMS als Le Mans bij, en dan weet je het wel Dit om maar een paar (persoonlijke) voorbeelden te geven van de overdreven Le Mans-hype.
Reply With Quote
Old 28-01-2008, 19:28
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Grig-O View Post
Voeg daar nog de magere tv-uitzendingen voor zowel LMS als Le Mans bij, en dan weet je het wel
de TV-uitzendingen van de andere 24-uurs wedstrijden zijn wel top of zo?
Old 28-01-2008, 19:29
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

belangrijkste 24 uurs race?

wat publiek en historie betreft : Le Mans
de "grootste" 24 uren : Nürburgring wegens 200 starters en groot circuit
wat spanning betreft : Daytona door het grand-am reglement zijn er ruim 15 potentiele winnaars
zwaarste :Zolder omdat het wel degelijk fysiek en voor mechaniek veruit de zwaarste is
zuinigste : die van 2 PK's
voor belgen : de 24 u van Francorchamps
voor de Australiërs die van Bathurst

dus het woord "belangrijkste" is misschien wel slecht gekozen.

want voor sommige mensen zal die van Dubai, Barcelona of Oschersleben wel de "belangrijkste" zijn
Old 28-01-2008, 19:33
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Geen twijfel over mogelijk: Le Mans

Le Mans is volgens mij de enige die 24 uur lang live te volgen is op TV.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules