![]() |
|
|
View Poll Results: Wat is de grootste bestaande 24-uursrace? | |||
Le Mans |
![]() ![]() ![]() ![]() |
33 | 63.46% |
Spa |
9 | 17.31% |
Daytona |
2 | 3.85% |
Zolder |
5 | 9.62% |
Andere |
3 | 5.77% |
Voters: 52. You may not vote on this poll |
![]() |
|
Thread Tools | Rate Thread |
|
||||
|
||||
Le-Mans telt dan wel voor geen kampioenschap mee, maar het brengt gewoon de beste Endurance/Sportscars piloten en teams samen.
Het is ALMS/LMS/FIAGT in één race. Brengt gewoon het beste allemaal samen in 1 race. |
|
||||
|
||||
Quote:
1) Dit geldt net zo goed voor alle andere 24-uurs races, dus als criterium om daarom Le Mans niet te kiezen is het voor mij niet doorslaggevend (en per definitie dus ook niet om Le Mans WEL te kiezen natuurlijk) 2) Ik ben in Le Mans geweest in 2002 en 2003, en ik ben de eerste om toe te geven dat ik niet zat te wachten op nog maar eens een overwinning van Audi (die van Bentley kon me wel bekoren trouwens), maar eerlijk gezegd maakt dat voor de toeschouwer die op de 24 uur aanwezig is weinig uit: het is een feest dat op maandagochtend begint bij de scrutineering en dat onophoudelijk doorgaat tot en met zondagnacht. Behalve Daytona heb ik ook alle andere 24 uurs races bezocht en hoewel de sfeer daar ook wel speciaal is kan niets aan Le Mans tippen. Daar heeft de doorsnee TV-kijker niets aan natuurlijk, maar ik kan ook alleen voor mezelf spreken. Bovendien kijk ik elk jaar naar Le Mans op TV, en blijf ik toch een trouwe fan. Wat niet wegneemt dat ik stiekem hoop dat Peugeot nu eindelijk eens de hegemonie van Audi kan doorbreken. |
|
||||
|
||||
Die 25-uurs race uit de funcupvalt uit de boot zeker ?
![]()
|
||||
|
||||
In feite kan je alleen maar voor Le Mans kiezen.
Alhoewel het meestal slaapverwekkende vertoningen zijn, de winnaar al van een jaar op voorhand bekend is en een saai circuit. Maar als je aan een piloot vraagt welke 24u hij het liefst van al zou winnen of zelfs maar deelnemen...
|
||||
|
||||
Quote:
Het mag dan wel de kleinste zijn van alle 24 uurs races, maar denk dat het voor de piloten verschrikkelijk zwaar is. Je hebt geen moment om uit te rusten op dit korte circuit!! ![]() Ook de auto moet 24 uren tegen de limiet rijden! Grtz
|
||||
|
||||
Ik denk eerlijk gezegd dat hier een aantal dingen door elkaar gehaald worden.
De vraag is niet "wat is de interessantste bestaande 24-uursrace", noch "wat is de zwaarste bestaande 24-uursrace", noch iets anders, maar gewoon "wat is de belangrijkste bestaande 24-uursrace". De belangrijkste race, wil toch zeggen dat de race internationaal aanzien wordt als de belangrijkste denk ik, en niet dat ze door een paar Belgen als belangrijkste aanzien wordt. Of een paar Fransen, of Duitsers, om maar iets te noemen. Ook denk ik dat je je dan moet afvragen welke overwinning het meeste glans heeft, het verst verspreid is en zoals Bart al aangaf welke overwinning de piloten het liefst op hun palmares zouden hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dat iets anders kan zijn dan de 24 uur van Le Mans. Vanop ons kleine Belgeneilandje waar we 2 24-uurs races rijk zijn mag dat misschien anders bekeken worden, maar om deze vraag te beantwoorden denk ik dat je het mondiaal moet bekijken, of heb ik de vraag verkeerd geïnterpreteerd Joost? |
|
||||
|
||||
hoewel je gelijk hebt - de Mazda in '91 was ook niet geheel verwacht, en ik durf hetzelfde zeggen van de BMW in '99
|
||||
|
||||
Eigenlijk is dit een redelijk flauwe discussie vind ik. Als je gewoon de cijfers zou bekijken is er eentje die er met kop en schouders boven uit steekt: Le Mans. Of je er nu van houdt of niet, het is en blijft één van de grootste autosportevenementen ter wereld. Zowel op het vlak van kijkcijfers, het aantal toeschouwers, het deelnemersveld is er niets dat in de buurt komt op dit moment.
Ik zou ook liever de 24u van Zolder of Spa willen zeggen maar je moet de waarheid niet gaan ontkennen. Le Mans is de grootste, face it....
|
||||
|
||||
Quote:
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Quote:
Dus, Le Mans mag dan voor meer dan de helft "aanzien" worden als dé belangrijkste 24-uursrace van het jaar, voor mij, en dat is mijn eigen mening, zoals ik de 24h van Le Mans ervaar, zoals ik ernaar kijk, zoals ik het aanvoel, in mijn perceptie dus, is ze dat niet - om de eerder aangehaalde redenen - net zo min als... oh jee, toch maar niet... ![]() Last edited by Guido; 28-01-2008 at 18:44. |
|
||||
|
||||
LE mans is en blijft volgens mij de grootste. Prachtige geschiedenis.
|
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Er wordt in deze tread gevraagd naar een persoonlijke mening, die ik dan ook geef. Ik zie sommige mensen al uitkijken naar LMS 2008, zeggen dat Lola- Aston Martin, Pescarolo, Courage... geduchte tegenstanders zullen worden van Audi en Peugeot. Dat betwijfel ik ten zeerste. GT1 kent z'n kampioen ook al: Larbre Compétition. Voeg daar nog de magere tv-uitzendingen voor zowel LMS als Le Mans bij, en dan weet je het wel ![]() |
|
||||
|
||||
de TV-uitzendingen van de andere 24-uurs wedstrijden zijn wel top of zo?
|
||||
|
||||
belangrijkste 24 uurs race?
wat publiek en historie betreft : Le Mans de "grootste" 24 uren : Nürburgring wegens 200 starters en groot circuit wat spanning betreft : Daytona door het grand-am reglement zijn er ruim 15 potentiele winnaars zwaarste :Zolder omdat het wel degelijk fysiek en voor mechaniek veruit de zwaarste is zuinigste : die van 2 PK's ![]() voor belgen : de 24 u van Francorchamps voor de Australiërs die van Bathurst dus het woord "belangrijkste" is misschien wel slecht gekozen. want voor sommige mensen zal die van Dubai, Barcelona of Oschersleben wel de "belangrijkste" zijn
|
|||
|
|||
Geen twijfel over mogelijk: Le Mans
Le Mans is volgens mij de enige die 24 uur lang live te volgen is op TV. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|