![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Kracht van de BSOT en de Belgische autosport zit hem in de partnerships
Het kan raar klinken, maar volgens BRI, de promotor van de Bridgestone Special Open Trophy is het succes van hun kampioenschap te wijten aan de open reglementen, de sfeer en hun partners. Dat teams en piloten langzamerhand de weg vinden naar de BSOT merkt men aan het aantal deelnemers. Daar waar BRI in 2011 nog alle moeite had piloten te overtuigen deel te nemen, zij nu kunnen rekenen op 19 vaste deelnemers voor de Endurance en 23 voor de sprint wedstrijden.
“ Het gaat inderdaad de goede richting uit. Voor de komende wedstrijden in Croix en op de Nürburgring komen veel nieuwe piloten en wagens onze serie vervoegen” aldus een tevreden promotor Dries Heyman. “ De combinatie van endurance en sprint, de open reglementen en de geweldige sfeer slaan aan bij de teams en piloten. De sfeer die we creëren door alles tijdens het weekend te organiseren hebben we vooral te danken aan onze partners” De BSOT hospitality is inderdaad de place to be in de paddock. Simpel, eenvoudig en bij alle teams inbegrepen in hun inschrijving. BRI heeft alle teams ook expliciet gevraagd geen VIP toestanden te plaatsen in de paddock om zo alles te kunnen centraliseren op 1 punt. Een geslaagde opzet zo blijkt want tijdens een raceweekend maken niet minder dan 400 piloten, teamcrew en genodigden gebruik van het ontbijt, middagsnack en diner in de BSOT hospitality. “ Dit kunnen we enkel realiseren door de steun van onze partners” gaat Dries verder. “Azza Services zorgt voor de hospitality, Party Rent de inrichting en de keuken, I Drinks de dranken, Douwe Egberts voor de koffie, Vital voor de nougat, Givana en Colruyt voor al het eten. Het klinkt cliché deze mensen en bedrijven te bedanken maar het is net door hen dat wij de hospitality kunnen aanbieden aan € 20 per persoon voor de ganse dag. Zo maken we het de teams makkelijk niets zelf te moeten meesleuren naar de circuits zodat deze zich ten volle kunnen concentreren op de wagens. Vanaf 07.00 tot 24.00 kunnen ze eten en drinken zoveel ze willen, wanneer ze willen. Aan deze prijs kunnen teams en piloten ook sponsors en vrienden uitnodigen. Het zijn geen VIP toestanden, en iedereen ruimt zelf zijn eigen tafel op. Gewoon allen gezellig samen en je voelt dat het dit is wat de mensen willen. Een banner, een vlag, wat reclamefolders op de tafels, ach wat maakt het uit, het kost ons niets en als de piloten zo hun sponsors kunnen plezieren, we dit enkel maar toejuichen want op deze manier kunnen ze hun hobby uitoefenen” RACB Sport keurde de reglementen van de BSOT als Benelux kampioenschap goed voor maar liefst 3 seizoenen. Het draaiboek 2012-2013 ligt klaar en zou wel eens voor een versnelde positieve ommekeer in de Belgische autosport kunnen zorgen. “Qua doelstellingen en sfeer zitten wij op het zelfde niveau als de Historics” gaat Dries verder. Ik zou ook graag de BGDC en de Legend Cars mee willen betrekken in het verhaal. Voor 2012 zijn er 2 nieuwe sprint kampioenschappen op komst. Als we de goede balans vinden tussen sprint en endurance waarbij we spektakel kunnen brengen op de circuits, en dit met volle startvelden, enkel dan zal het publiek opnieuw massaal naar de weg naar de circuits vinden. Zo gezegde grote raceweekends waarbij de kleine kampioenschappen de tracktime peperduur betalen zijn uit den boze. Onze eigen grote weekends creëren is de boodschap en daar zijn alle promotoren zelf verantwoordelijk voor. Want zeg nu zelf, wat kan je in België (buiten F1 en 24 uren van Spa) nog een groot weekend noemen als je afgaat op de bezoekersaantallen? Een succesverhaal begint onderaan en dat zijn de teams en piloten. Zonder volle startvelden van tevreden piloten hebben we niets te bieden en blijft het publiek weg. Blijft het publiek weg dan blijft ook de nationale pers weg. Blijft ook de pers weg, dan kunnen we nationale sponsoring van de autosport ook vergeten. We moeten de problemen dus aanpakken waar ze zijn en dat is de ontevredenheid van de piloten” “BRI zal in eerste instantie hun plannen voorleggen aan RACB sport waarna de circuits aan de beurt komen. Ook de circuits zullen moeten inzien dat hun medewerking om succesvol te kunnen zijn noodzakelijk is. In een derde ronde zullen alle promotoren uitgenodigd worden voor een open gesprek. Autosport is geen piramide maar een ketting van schakels waar iedereen op dezelfde golflengte moet zitten. Dit is momenteel niet het geval en iedereen vecht maar wat voor zijn eigen winkel. Momenteel hebben we in België zo een 3000-tal die hard autosport fans. Veel te weinig als je dit vergelijkt met de budgetten en de risico’s die hiervoor genomen worden door alle partijen. In de rally zitten ze volgens mij al enkele jaren op het juiste spoor wat betreft marketing. Veel publiek, grote sponsors, TV deals, volle startvelden, gemotiveerde promotoren. Op circuit hebben we nog veel werk maar er is hoop. Veel zal afhangen van de vergaderingen met de circuits want zoals Hans Van de Ven (promotor van de Belcar Endurance) onlangs nog terecht aanhaalde in een interview met La Derničre Heure is de tracktime die de promotoren dienen te betalen aan de circuits de laatste jaren zo gestegen dat de financiële balans niet meer in evenwicht is. Het heeft geen zin om met modder te gooien, ik denk dat alle betrokken partijen perfect weten wat de oorzaken zijn van de huidige situatie. Om de autosport in België te promoten moeten we in hoofdzaak onze eigen Belgische circuits kunnen promoten. Hier zullen de circuits dus dienen aan mee te werken zoniet is de Belgische autosport ten dode opgeschreven. 500 of 50.000 bezoekers, het maakt een wereld van verschil voor alle partijen, zowel qua uitstraling als financieel”. “Wij houden van een open communicatie en ik ben de mening toegedaan dat als er een probleem is, de mensen het recht hebben te weten waar het probleem zich situeert. Momenteel is dit niet de RACB. Traag, ja, maar zeker niet negatief. De weg die ze hebben uitgestippeld, hoe erg ik het ook vond voor de Dunlop Endurance Cup is goed. BGDC als opstapklasse zoals ze nu bestaat in zijn huidige formule, BSOT voor proto’s en open wagens dewelke nergens anders toegelaten werden wegens te snel, Historics is al enkele jaren populair, Legend Cars als sprint en spektakelmakers. Voeg daar nog de 2 sprint kampioenschappen bij en klaar is kees. Wat betreft Belcar en BTCS, deze moeten samen onder 1 reglement en moet veel toegankelijker worden voor teams en piloten. Het verleden heeft aangetoond dat hoe eenvoudiger, hoe meer wagens aan de start komen. Er staan te veel auto’s stil in België die nergens meer terecht kunnen in een kampioenschap of waarvan de piloten omwille van de heisa de autosport al lang de rug hebben toegekeerd. We gaan er alles aan doen iedereen opnieuw op dezelfde golflengte te krijgen om zo de Belgische autosport nieuw leven in te blazen. Hiervoor gaan we niet wachten tot 2014-2015 maar starten we vandaag.
__________________
Special Open Trophy Bezoek onze website voor meer info betreffende het kampioenschap www.specialopentrophy.com | info@specialopentrophy.com |
#2
|
||||
|
||||
Goed gesproken, Dries! De spijker op zn kop...Hopelijk is dit de aanzet tot Nieuwe Belgische Autosport die zo broodnodig is!!
![]() Ik wens je oprecht alle succes toe....en nu nog dezelfde motivatie en gedrevenheid tussen de oren bij alle andere betrokkenen!! |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#4
|
||||
|
||||
Ik denk een beetje van alles wat je net opgenoemt hebt.
|
#5
|
||||
|
||||
Dat denk ik ook ja
![]()
__________________
Special Open Trophy Bezoek onze website voor meer info betreffende het kampioenschap www.specialopentrophy.com | info@specialopentrophy.com |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|